Mięśnie kegla - jak je ćwiczyć fot. Adobe Stock

Mięśnie Kegla - po co są i i jak je ćwiczyć?

Mięśnie Kegla to mięśnie dna miednicy. Podtrzymują narządy jamy brzusznej, zapobiegają problemom z pęcherzem, mogą poprawić życie seksualne. Warto regularnie robić ćwiczenia na mięśnie Kegla.
/ 31.01.2020 12:50
Mięśnie kegla - jak je ćwiczyć fot. Adobe Stock

Seks stanowi ważną sferę życia każdego człowieka. Niestety nie zawsze jesteśmy z niego w pełni usatysfakcjonowani. Zdarza się również, szczególnie po porodzie, że seks nie dostarcza nam tyle przyjemności, co kiedyś.

Jeśli pragniesz poprawić jakość swojego życia seksualnego, nie musisz od razu udawać się do seksuologa. Wystarczy, że zaczniesz systematycznie ćwiczyć mięśnie Kegla. Przedstawiamy, które z nich są najskuteczniejsze i jak prawidłowo należy je wykonywać.

Spis treści:

  1. Czym są mięśnie Kegla?
  2. Kiedy rozpocząć ćwiczenia mięśni dna miednicy?
  3. Ćwiczenia mięśni Kegla - korzyści
  4. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia na mięśnie Kegla?

Czym są mięśnie Kegla?

Mięśnie Kegla to mięśnie dna miednicy, które podtrzymują narządy jamy brzusznej od dołu. Zlokalizowane są między kością łonową a guziczną, otaczając cewkę moczową (ujście pęcherza), pochwę i odbytnicę. Dzięki mocnym mięśniom Kegla (zobacz, po co kobietom mięśnie Kegla) narządy znajdują się we właściwym położeniu. Rozluźnione mięśnie dna miednicy mogą być przyczyną wielu problemów, dlatego warto je ćwiczyć.

Kiedy rozpocząć ćwiczenia mięśni dna miednicy?

Ćwiczenia mięśni Kegla warto rozpocząć jak najwcześniej. Ich wzmocnienie wymaga czasu – na pierwsze efekty trzeba czekać kilka miesięcy, dlatego warto uzbroić się w cierpliwość i pamiętać o systematyczności. Mogą je wykonywać dziewczyny rozpoczynające współżycie, kobiety w ciąży i po porodzie, jak również dojrzałe panie.

Ćwiczenia mięśni Kegla - korzyści

Mocne i elastyczne mięśnie Kegla niosą za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim:

  • ułatwiają przejście dziecka przez kanał rodny, dzięki czemu może się ono urodzić bez nacięcia krocza,
  • zwiększają doznania seksualne, ponieważ ujście do pochwy staje się węższe,
  • zapobiegają problemom z pęcherzem (nietrzymaniu moczu, które często występuje po porodzie),
  • zapobiegają zaparciom - ćwiczenia wzmacniają również mięśnie odbytu, co ułatwia wypróżnianie się (zioła na zaparcia).

Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia mięśni Kegla?

Ćwiczenia wzmacniające mięśnie Kegla są bardzo proste do wykonywania, należy jednak wiedzieć, gdzie mięśnie są zlokalizowane. Aby je rozpoznać, wystarczy przerwać strumień moczu podczas jego oddawania, ewentualnie włożyć dwa palce do pochwy i ją zacisnąć. Pamiętaj, żeby nie ćwiczyć, kiedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, ponieważ możesz się nabawić zapalenia pęcherza.

Proste ćwiczenie mięśni Kegla:

  1. Połóż się na plecach albo stań w niedużym rozkroku.
  2. Napnij mięśnie Kegla najmocniej jak potrafisz, następnie policz do 5, po czym zrób sobie krótką przerwę.
  3. Powtórz ćwiczenie w 3 seriach.

Ćwicz codziennie, stopniowo zwiększając liczbę skurczów i serii. Po pewnym czasie możesz napinać i rozluźniać mięśnie nieco szybciej. Ważne, abyś pamiętała o systematyczności.

Podczas wykonywania ćwiczeń mięśni Kegla nie napinaj mięśni brzucha i pośladków. Pamiętaj również, aby nie ćwiczyć podczas oddawania moczu.

Treść artykułu została pierwotnie opublikowana 01.09.2016.

Więcej o zdrowiu intymnym kobiet:Suchość pochwy - objawy, które powinny zaniepokoićJak rozpoznać i leczyć torbiel na jajniku?Plamienie przed okresem - czy jest się czym martwić? (przyczyny)

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/23.01.2020 15:10
Ja po ciąży miałam problemy z mięśniami zwieracza, ale pomógł mi pessar kostkowy, który polecił mi fizjoterapeuta z oddziału ginekologicznego