POLECAMY

Jak radzić sobie z napadem paniki?

Napad paniki jest stanem, w którym człowiek odczuwa silny lęk o swoje życie. Lęk ten nie jest jednak spowodowany żadnymi racjonalnymi przyczynami. Pojawia się nagle i stopniowo wzrasta. Jak poradzić sobie z napadem paniki? Jak pomóc osobie, która ma napad paniki? Czy napady paniki można wyleczyć?
Jak radzić sobie z napadem paniki?

Czym jest napad paniki?

Napad paniki jest stanem bardzo silnego strachu o siebie i swoje życie. Nie jest on wywołany żadnymi racjonalnymi czynnikami.

Jeżeli napotykamy w swoim życiu jakieś niebezpieczeństwo, normalną sprawą jest odczuwanie strachu. Organizm broni się przez uwolnienie hormonów, mięśnie napinają się, oddech i bicie serca przyspieszają, wzrasta krzepliwość krwi. Często też napady takie są wynikiem fobii.

Jednak w momencie, kiedy taki napad strachu spotyka nas bez wyraźnego uzasadnienia, to mamy do czynienia z napadem paniki.

Powracające napady paniki bardzo często są przyczyną ogólnego zmęczenia organizmu, migren, chorób żołądka i dwunastnicy oraz nadciśnienia tętniczego.

Jakie są przyczyny napadów paniki?

Przyczyny napadów paniki nie są do końca znane, ale do najczęściej wymienianych przez specjalistów należą:

  • traumatyczne przeżycie (wypadek, śmierć bliskiej osoby),
  • nadmierne wytwarzanie hormonów stresu w mózgu,
  • skłonności genetyczne,
  • wpływ czynników meteorologicznych.

Może on również współwystępować z innych zaburzeniami psychicznymi, do których m.in. należą:

  • depresja,
  • alkoholizm,
  • choroba SAD.

Jakie są objawy paniki?

Do najczęściej występujących objawów napadu paniki należą:

  • znieruchomienie ciała (tzw. zastygnięcie w bezruchu),
  • wstrzymanie lub przyśpieszenie oddechu,
  • „zimne poty”,
  • ból w klatce piersiowej,
  • dreszcze zimna i gorąca,
  • uczucie dławienia się,
  • drżenie,
  • drętwienie kończyn,
  • nudności,
  • paraliż ciała,
  • kołatanie serca,
  • przyspieszone tętno,
  • zawroty głowy, omdlewanie,
  • problemy oddechowe: duszności, brak tchu,
  • płytki oddech powodujący spadek ilości tlenu w mózgu.

Wymienione wyżej objawy nie muszą występować jednocześnie. Atak paniki następuje nagle i stopniowo wzrasta. Trwa zazwyczaj kilkanaście minut.

Zobacz też: Napady panikiwalczyć, czy dać sobie spokój?

Jak poradzić sobie z napadem paniki?

W czasie napadu paniki należy przede wszystkim dążyć do unormowania oddechu. Powinniśmy starać się oddychać głęboko, powoli i spokojnie.

Najlepiej jest gdy skupimy wzrok na jednym ruchomym punkcie.

Gdy najbardziej uciążliwe objawy ustaną, można spróbować wykonać jakieś powolne ruchy lub zacząć mówić coś do kogoś.

Jak pomóc osobie, która ma napad paniki?

Na początek – powoli przeprowadzić taką osobę do miejsca cichego i spokojnego oraz poprosić osoby przebywające w tym samym pomieszczeniu o jego opuszczenie, gdyż nadmierna liczba ludzi w otoczeniu zdenerwowanego może tylko nasilić jego panikę.

Jedyną pomocą, jaką możemy udzielić osobie, która ma atak paniki, jest stopniowe jej uspokajanie. Najlepszym sposobem na to jest złapanie zdenerwowanej osoby za ramiona i polecenie jej, by oddychała spokojnie i głęboko razem z nami. Powinniśmy stanowić przykład dla takiej osoby i oddychać w naturalnym tempie.

Jak leczyć napady paniki?

Napady paniki miewa około 9% całego społeczeństwa, a około 1–2% cierpi na nawroty panicznego lęku o bardzo dużej intensywności. Osoby te wymagają profesjonalnej pomocy.

Leczenie każdego przypadku powinno być jednak bardzo zindywidualizowane i przygotowane przez specjalistę w staranny sposób.

W leczeniu powracających napadów paniki często stosuje się:

  • hipnozę,
  • leczenie farmakologiczne (leki antydepresyjne),
  • psychoterapię,
  • terapię behawioralną,
  • aromaterapię,
  • terapię ziołową.

Celem każdego ze sposobów leczenia jest próba zlikwidowania napięcia emocjonalnego i  uczucia lęku.

Zobacz też: Walcz ze swoim lękiem!

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (18)
/rok temu
Polecam filmik o napadach paniki: https://youtu.be/pbI_CwIHDiU i o metodach leczenia: https://youtu.be/nZ6PMH6AJIE
/rok temu
Przyznaję, że sama nie potrafiłam sobie z tym poradzić, ale pomógł mi psycholog. Zresztą zaburzenia lękowe to zadanie właśnie dla specjalisty. Dobrze wspominam panią Bożenę Szczęsną z Psychologgii. Terapia naprawdę dużo mi dała. Dziś znowu patrzę inaczej na świat. Nie żyję w ciągłym stresie i napięciu, nie mam napadów lęku i w zasadzie to już zupełnie wróciłam do prawidłowej kondycji psychicznej. Zatem nie warto się poddawać!
/2 lata temu
Szkoda, że tak mało jest dostępnych metod leczenia na rynku i wszyscy ładują w nas tabletki. U nas sytuację zmieniła jedna dziewczyna, która prowadzi bloga niepanikuj.pl Trafiłam tam przypadkiem, bo mąż był chory. Szukałam rozwiązania, bo lekarze tylko recepty wystawiali. Maż nie mógł pracować i się podłamał. Po kilku konsultacjach (online, bo mieszkamy w UK) zabrał się za siebie i teraz ogrania się nawet w pracy. Aż trudno uwierzyć, że można. A można. Bez leków. Bez chemii. Na blogu jest dużo fajnych infomracji o atakach paniki i depresji z perspektywy kogoś, kto się z tym zmagał i doskonale rozumie sytuację. Nie poddawajcie się i walczcie o swoje!
POKAŻ KOMENTARZE (15)