Jesienna depresja - małe vademecum

Zbliża się już jesień. Szare, deszczowe dni, słoty, ponure wieczory, niskie temperatury, smętnie opadające liście drzew... Takie otoczenie nie napawa nas optymizmem, osłabia siły witalne, odporność, a także podkreśla przemijanie i u wielu osób negatywnie wpływa na sferę psychiczną. Jesienią, często nasz nastrój ulega obniżeniu, jesteśmy mniej wydajni i chętni do pracy. Najlepiej gdybyśmy nie wychodzili przez cały dzień z ciepłego domu i zaszyli się pod kołdrą… Czy jesień zawsze musi być smutna?

Zbliża się już jesień. Szare, deszczowe dni, słoty, ponure wieczory, niskie temperatury, smętnie opadające liście drzew... Takie otoczenie nie napawa nas optymizmem, osłabia siły witalne, odporność, a także podkreśla przemijanie i u wielu osób negatywnie wpływa na sferę psychiczną. Jesienią, często nasz nastrój ulega obniżeniu, jesteśmy mniej wydajni i chętni do pracy. Najlepiej gdybyśmy nie wychodzili przez cały dzień z ciepłego domu i zaszyli się pod kołdrą… Czy jesień zawsze musi być smutna?

Na łamach Portalu We-Dwoje.pl niejednokrotnie podejmowaliśmy już tematykę „depresji jesiennej”. Tłumaczyliśmy, dlaczego tak się dzieje. Otóż chłodniejszą porą roku, do Ziemi dociera mniej promieni słonecznych, które oddziałując na nasz organizm przez skórę i siatkówkę oka, powodują zmianę neuroprzekaźnictwa w mózgu i wydzielanie hormonów szczęścia, co stymuluje nasz nastrój. Jesienią, niebo jest częściej zachmurzone – toteż wydaje się być ciemniej, a niska temperatura otoczenia, dla wielu osób jest powodem do zamykania się w czterech ścianach.

Przeczytaj: Jesienna chandra

Jesienna depresja – małe vademecum

fot. Dreamstime

Niekiedy, taki posępny, jesienny nastrój przedłuża się, mimo iż usilnie staramy się mu nie poddawać. Jeśli poczucie smutku, bezsilności, spadek energii życiowej, przewlekłe zmęczenie, senność, czy wreszcie zwiększony apetyt na słodycze, nie mijają po kilku tygodniach – być może cierpimy z powodu sezonowego zaburzenia afektywnego. Jest to stan psychiczny, kolokwialnie zwany – w zależności od pory roku – depresją wiosenną, depresją jesienną, czy też zimową. Objawy depresji sezonowej, zwykle same mijają wraz z zakończeniem się danej pory roku. Jeżeli czas ich występowania się przedłuża, albo natężenie objawów przybiera na sile – warto wtedy zasięgnąć porady u psychologa i/lub psychiatry.

Przeczytaj: SAD – depresja sezonowa 

Aby zapobiegać jesiennym spadkom formy, zadbajmy już teraz o swój organizm. Póki możemy Cieszyc się słoneczną pogodą, ładujmy akumulatory na kolejne miesiące. Słońce to naturalne źródło światła, które docierając przez naszą skórę i oczy, stymuluje wydzielanie serotoniny i endorfin, czyli hormonów szczęścia. Zjawisko to zostało wykorzystane w fototerapii (leczenie światłem), która obejmuje również helioterapię (leczenie za pomocą promieni słonecznych). Endorfiny i serotonina poprawiają nastrój, odprężają, łagodzą dolegliwości bólowe, a także pomnażają w nas energię do życia.

Przeczytaj: Helioterapia – czyli leczenie słońcem

Przeczytaj: Fototerapia – lecznicza moc światła 

Przeczytaj: Żarówki poprawiające nastrój 

Oprócz światła, istnieje wiele innych sposobów na depresję jesienną. Zaliczamy tu przede wszystkim aktywność fizyczną np. zwiększenie liczby spacerów, łagodny jogging, poranną gimnastykę, czy nawet kurs tańca oraz otaczanie się żywymi, energetyzującymi kolorami (żółty, czerwony, pomarańczowy, zielony). Odprężenie przyniesie nam także relaksujący, aromatyczny masaż lub ciepłe kąpiele z olejkami eterycznymi np. pomarańczowym, bergamotowym. Nie wolno również zapomnieć, o wzbogaceniu swojej diety w witaminy (z grupy B, C i D) i minerały (magnez, potas, żelazo, cynk, selen), które pomogą nam zapobiec wahaniom nastroju i przetrwać chwile kryzysu.

Przeczytaj: Jak uchronić się przed jesienną chandrą? 

Przeczytaj: Sposoby na jesienną depresję 

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/6 lat temu
Jeśli jesienna depresja to trzeba uzupełnić niedobór światła. Ja kupiłam taką lampę antydepresyjną: www.lampa-antydepresyjna.adverti.com.pl i w okresie jesienno-zimowym świetnie się sprawdza.