Za tydzień rozpocznę pierwszą pracę. Jak zachowywać się, by być lubianym przez współpracowników? Tomasz z Annopola
Podjęcie nowej pracy to ważny etap w życiu każdego człowieka, tym bardziej jeżeli jest to pierwsza praca. Młody człowiek wiąże z zatrudnieniem nowe nadzieje, ale też jest pełen lęków i niewiadomych.
Formy grzecznościowe
Oczywiście warto się przygotować, by wejść bez problemów do grona współpracowników. Jeżeli będziesz pracował w pokoju, gdzie już są inni ludzie przedstaw się wszystkim. Najlepiej jeżeli takiej prezentacji dokona szef. Gdy wchodzisz rano do pokoju powiedz wszystkim "dzień dobry", gdy wychodzisz nie zapomnij o do widzenia. Gdy przechodzisz przez korytarz kłaniaj się kolegom i koleżankom spotkanym w firmie. Gdy już poznasz ich lepiej możesz przywitać się przez uściśnięcie dłoni, na razie wystarczy skinienie głowa i delikatny uśmiech.
Polecamy: Gafa w pracy - jak z niej wybrnąć?
W zależności od specyfiki firmy coraz popularniejsze jest przechodzenie współpracowników na ty. Jest to raczej powszechne wśród młodych ludzi, gdy tak się stanie w Twoim miejscu pracy mów do współpracowników po imieniu.
Prowadzenie rozmowy
W zakładzie pracy nie tylko się pracuje, nieuniknione są też luźne rozmowy. Raczej nie poruszaj ze współpracownikami tematów osobistych, dotyczących rodziny, spraw finansowych czy zdrowia. Oczywiście w miarę bliższego poznawania się te tematy w niezbyt rozległym stopniu mogą się pojawić.
Nigdy nie wypowiadaj się w sposób nieprzychylny o swoim szefie czy innych kolegach do innych osób, nawet jeżeli czyjeś zachowania, pomysły czy decyzje uważałbyś za nieodpowiednie. Porozmawiaj wówczas szczerze z osobą zainteresowaną. Nie włączaj osób trzecich w swoje konflikty czy sprawy. Nie plotkuj, nie obmawiaj bo raczej nic dobrego Ci to nie przyniesie. Podczas pracy niektórzy muszą mieć ciszę i spokój, dlatego nie rozmawiaj zbyt długo na prywatne tematy, bo może to przeszkadzać innym w pracy.
Nie obrażaj się z błahych powodów, tylko wyjaśnij sytuację, która zaistniała. Nigdy też nie pal w pokoju, jeżeli nie ma na to zgody wszystkich osób pracujących w danym pomieszczeniu.
Czytaj także: Najważniejsze jest pierwsze wrażenie