Udział współczesnych mediów na przestrzeni okresu dojrzewania
Każdy etap rozwoju człowieka rządzi się swoimi prawami. Kombinacja właściwych bodźców może stanowić czynnik zapalny w kształtowaniu poglądów, czy rozwoju pozytywnych doświadczeń, w jednym z najbardziej podatnym na wpływ okresie – dojrzewaniu. Jednocześnie niekontrolowany dostęp do środków masowego przekazu potrafi również zaburzyć ten proces i negatywnie wpłynąć na rysującą się osobowość.

- mgr inż. Anna Dymek
Media-szkoła, szkoła-media
Okres późnego dzieciństwa charakteryzuje się szeregiem zmian rozwojowych, wśród których wyróżnić możemy przekształcenie dotychczasowej aktywności dziecka, głównie spontanicznej i zdominowanej przez zabawę, w system działań sterowanych przez stałe zadania, obowiązki oraz normy społeczne. W tym okresie dziecko znaczną część dnia spędza w szkole, a główną jego działalność stanowi uczenie się, określane jako zespół czynności mających na celu przyswojenie przez człowieka określonych wiadomości, umiejętności i nawyków. Głównym zadaniem uczenia się jest opanowanie systemu wiedzy. Coraz częściej miejsce dotychczasowych pomocy naukowych, takich jak podręczniki, czy stosy lektur, zajmują łatwo dostępne źródła medialne w postaci internetowych encyklopedii, zbiorów prasowych opracowań, czy gotowych audiobooków. Media, które stworzone zostały przede wszystkim w celu podniesienia kompetencji ich użytkowników, określane są mianem mediów dydaktycznych.
Warto wiedzieć: Wpływ poszczególnych środków przekazu na osobowość człowieka
Kształtujący czynnik medialny na drodze ku dorosłości
Dorastanie jest tym okresem w życiu człowieka, w którym dokonuje się przeobrażenie dziecka w osobę dorosłą. Na przestrzeni stosunkowo krótkiego czasu zachodzą radykalne zmiany fizyczne i psychiczne, umożliwiające spełnienie zadań rodzinnych, zawodowych i społecznych. Dzisiejsze pokolenie nastolatków dorasta w świecie zdominowanym przez media, które mają istotny wpływ na dojrzewanie fizjologiczne, społeczne, emocjonalne oraz kulturowe.
Najczęściej wykorzystywanym medium w procesie mniej lub bardziej świadomego rozwijania zdolności własnych jest telewizja posiadająca bogatą ofertę programów edukacyjnych. Poza typowymi programami dla dzieci, których zadaniem jest cieszyć, bawić i uczyć, oferuje ona szereg filmów dokumentalnych, popularnonaukowych, w jej zasobach znajdują się również filmy biograficzne, czy ekranizacje lektur szkolnych. Coraz więcej ośrodków akademickich ma w swojej ofercie telewizję, w której emitowane są np. wykłady.
Internet nasieniem danych w kiełkującym nastolatku
Nie mniej istotnym środkiem przekazu jest internet, który zdominował współczesny świat, wkraczając w struktury działania każdego z wcześniejszych mediów elektronicznych. Wykorzystywany jest w prasie, radiu, telewizji oraz w systemie uczenia się. Popularyzowany w społeczeństwie e-learning, będący formą nauczania na odległość za pomocą technik multimedialnych – głównie internetowych, daje możliwość dokształcania się bez wychodzenia z domu. Internet to również niezmierzone źródło informacji, któremu dojrzewający, młody człowiek coraz częściej zawierza bez namysłu.
Koniecznie przeczytaj: Masz wiadomość! - uwaga na pedofilii w sieci
Fragment pochodzi z książki "Media w wychowaniu, dydaktyce oraz zarządzaniu informacją edukacyjną szkoły" autorstwa Tomasza Huka (Wydawnictwo Impuls, 2011). Tytuł, lead i śródtytuły pochodzą od redakcji. Publikacja za zgodą od wydawcy.