Zadanie matematyczne - wierszyk dla dzieci
Dziś zadania o cukierkach
Te cukierki są w papierkach
Najpierw było ich piętnaście
A po chwili już dwanaście
To Tadzio zjadł …. cukierki
O – w kieszeni ma jeszcze papierki
Z tych cukierków co zostały
…. ze stołu pospadały
Te co spadły – zjadły dzieci
Na podłodze jeszcze leżą śmieci
Mama gdy z pracy wróciła
Bardzo się zasmuciła
Chciała dać dzieciom po dwa cukierki
Więc zagląda do torebki
Po dwa cukierki dla Ani i Krzysia
Dwa cukierki dla Rysia
Dwa cukierki dla Michasi
I tylko jeden dla Kasi.
A teraz pomyśl chwilkę - jak rozwiązać matematyczną rymowankę?
Polecamy: Kształcące zabawy Babci Agaty
Cukierków na początku było …
Gdy Tadzio zjadł … zostało …
Dla Kasi zabrakło jednego cukierka
Więc … cukierków skrywała torebka
A te cukierki, które spadły
I dzieci je szybko zjadły
Były ani nie dwa, ani nie cztery
Czyżbym słyszała liczące szmery?
Tych cukierków było …
Znów zostałeś mistrzem gry!
Czytaj także: Wielkanocne zabawy z dziećmi
Wskazówki dla rodziców - jak uczyć dziecko matematyki?
Zadanie jest przeznaczone dla dzieci od piątego roku życia – oczywiście nie oznacza to, że każdy pięciolatek musi je zrobić. Sześciolatki i siedmiolatki również mają szansę się przy nim dobrze bawić. Niektóre dzieci będą rysowały cukierki, skreślały ja i dorysowywały na nowo, inne będą próbowały liczyć na palcach lub w pamięci.
Najważniejsze, by zaproponować to zadanie dzieciom, które: znają liczebniki od 10 – 15 i wiedzą jaką ilość reprezentują te liczby, wiedzą kiedy należy zabrać a kiedy dodać elementy – nie muszą wiedzieć co to jest dodawanie, odejmowanie, dzielenie, wystarczy, że rozumieją co to znaczy: „zjeść cukierki” – ich już nie ma, „spadły cukierki” – też trzeba je zabrać i wiedzą co to znaczy, że mama daje dzieciom po dwa cukierki.
Jeśli Twoje dziecko wie to wszystko – przeczytaj mu wierszyk.
Przygotuj prawdziwe cukierki i wizerunki dzieci (wytnij je z gazet), które występują w wierszyku. Pokażcie całą historię, która została w nim opisana.
To ćwiczenie nie tylko uczy liczyć, uczy zapamiętywać informacje, wybierać ważne informacje, zauważać kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność.