Usadowienie ucznia w klasie
- w pobliżu nauczyciela (biurka lub tablicy),
- plecami do reszty kolegów,
- nigdy przy oknie,
- w towarzystwie dobrych uczniów, ale nie najlepszych przyjaciół,
- z tyłu klasy, jeśli dziecko potrzebuje dużo przestrzeni - wtedy co 5 minut podchodź do ucznia i sprawdzaj jego pracę,
- jasno określ granice przestrzenne dziecka, gdzie może się poruszać.
Skupianie uwagi dziecka
- zadania i nauczane treści przekazuj w szybki, skrótowy, reporterski sposób, prezentuj je w „małych dawkach”,
- wykorzystuj zegarek, kuchenny minutnik do odmierzania czasu, w którym ma być wykonane zadanie,
- zamiast długich sesji ćwiczeniowych stosuj częste, ale krótkie i bardziej intensywne okresy ćwiczeń,
- urozmaicaj zadania, przeplataj mniej interesujące fragmenty ciekawszymi,
- wykorzystuj materiały, którymi można manipulować, „podotykać”,
- organizuj aktywności angażujące ucznia, takie jak „czynna dyskusja”,
- ilustruj materiał schematami, stosuj różne metody mnemotechniczne, wierszyki, powiedzonka,
- zmniejsz ilość materiału przepisywanego z tablicy oraz książek.
Poznaj metodę treningu pamięci - akronimy i matryce
Poprawianie zdolności słuchania
- przygotuj krótkie instrukcje, złożone z prostych i krótkich zdań,
- powtarzaj instrukcje tak często, jak to jest potrzebne,
- nakłaniaj ucznia do wielokrotnego powtarzania instrukcji po jej usłyszeniu,
- informuj dziecko o tym, że komunikujesz ważne wiadomości („To jest ważne, proszę słuchaj…”, „To będzie na sprawdzianie…”),
- korzystaj z pomocy wizualnych dla wzmocnienia przekazu ustnego.
Zobacz ćwiczenia percepcji słuchowej
Skuteczne wydawanie poleceń
- wybierz polecenie, na którym Ci zależy i które jesteś gotowy wyegzekwować,
- podejdź do dziecka,
- zdobądź jego uwagę - dotknij go, spójrz w oczy, zawołaj po imieniu,
- wydaj jednoznaczne polecenie w 2 – 3 słowach,
- powtórz polecenie tyle razy, ile założyłeś,
- poproś, by dziecko je powtórzyło,
- dopilnuj wykonania polecenia – nie odchodź od dziecka zanim nie skończy.
Kontrola notatek po zakończeniu zajęć
Dopilnuj, by notatki w zeszycie były kompletne, a w szczególności zawierały:
- notatki z lekcji (jeśli dziecko nie jest w stanie jej zapisać - może być skrócona),
- zapisaną pracę domową – zarówno ustną, jak i pisemną (jeśli nic nie jest zadane – formułę „nic do zrobienia”),
- informację o wszelkich nietypowych sytuacjach (planowana wycieczka, akademia),
- datę sprawdzianu i wymagany zakres materiału.
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska - Łaz
Źródło: Hallowel E., Ratey J. W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych. Natowska H. Wychowanie dziecka nadpobudliwego. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Wolańczyk T., Kołakowski A., Pisula A., Skotnicka M. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Objawy i sposoby pomocy.