Oto propozycje ćwiczeń:
- opisy obrazków,
- opowiadanie historyjek obrazkowych,
- słuchanie bajek, opowiadań,
- wymyślanie zakończenia do opowiadań, bajek,
- opowiadanie treści usłyszanych bajek i opowiadań,
- kończenie zdań,
- nauka na pamięć wierszyków, piosenek, rymowanek i ich prezentowanie,
- rozwiązywanie, układanie zagadek,
- odtwarzanie rytmu (klaskaniem, pukaniem itp.),
- odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych (dziecko wystukuje ołówkiem o blat stołu układ złożony np. z klocków),
- dobieranie układu przestrzennego do usłyszanego rytmu,
- graficzne przedstawianie układu dźwięków (rysowanie kropek, kresek itp.),
- rozpoznawanie odgłosów otoczenia (szelesty, szmery, stuknięcia), ich naśladowanie i lokalizacja,
- rozpoznawanie odgłosów przyrody (szum deszczu, śpiew ptaków itp.),
- rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty (np. pęk kluczy, klocki, łyżeczka),
- rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez instrumenty,
- wyodrębnianie zdań, wyrazów w wypowiedziach,
- uzupełnianie zdań brakującymi wyrazami,
- powtarzanie ciągów słownych i zdań,
- tworzenie rymu do podanego wyrazu,
- układanie rymowanek,
- kojarzenie głoski z literą (głoska – słyszana, litera – zapisana, np. słowo „grzyb” to 4 głoski: g-rz-y-b, ale 5 liter: g-r-z-y-b),
- różnicowanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych ze słuchu (np. b - p, d - t),
- różnicowanie wyrazów podobnych, różniących się głoskami opozycyjnymi (np. data – tata),
- dobieranie wyrazów rymujących się lub kończących się tą samą sylabą,
- dobieranie par obrazków według pierwszej głoski, tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski,
- dzielenie wyrazów na sylaby, wyklaskiwanie w rytm wypowiadanych sylab,
- śpiewanie wyrazów i piosenek sylabami,
- określanie długości wyrazów na podstawie liczby sylab,
- tworzenie wyrazów przez dodanie lub odjęcie sylaby,
- wykrywanie różnic i podobieństw w wyrazach (pierwsza i ostatnia głoska, liczba głosek, liczba sylab),
- łączenie głosek w słowa (m – a – m – a: mama),
- rozkładanie słów na głoski (mama: m – a – m – a),
- układanie z klocków literowych prostych wyrazów,
- dobieranie podpisów do obrazków,
- różnicowanie słów podobnie brzmiących (wskazywanie obrazków po usłyszeniu ich nazw, np. dom - tom),
- tworzenie wyrazów rozpoczynających się od podanej sylaby (odgadywanie nazwy obrazka na podstawie podanej sylaby początkowej),
- układanie zdań z podanymi wyrazami,
- i wiele innych… (wedle własnego pomysłu).
-
Zobacz także: Dysleksja a nauka języków obcych