Jak odrabiać lekcje z nadpobudliwym dzieckiem?
Nakłonienie dziecka do odrabiania lekcji:
- Wspólne umówienie się na konkretną godzinę i ustalenie konsekwencji, w razie niedotrzymania umowy (zakaz oglądania telewizji tego wieczora),
- „Konsekwencja cykająca” - każde 5 minut spóźnienia oznacza utratę 5 minut z czasu przeznaczonego na oglądanie telewizji.
Ograniczenie jak największej ilości bodźców dopływających do dziecka:
- utrzymywanie pomieszczenia w spokojnych, pastelowych barwach, bez krzykliwych wzorów,
- ustawienie biurka przodem do pustej, gładkiej ściany, pozostawienie na nim tylko przyborów koniecznych do nauki (książka, zeszyt, długopis),
- zamknięcie okna, zasunięcie zasłon w łagodnych kolorach, opuszczenie żaluzji (ograniczenie bodźców słuchowych i wzrokowych z podwórka),
- wyprowadzenie wszystkich zwierząt domowych do innego pokoju,
- wyłączenie telewizora oraz innego sprzętu grającego (wyjątek stanowi spokojna muzyka, dostarczająca bodźców „tła”, pomocnych w skupieniu).
Polecamy: jak pomagać dziecku w nauce oraz zasady dobrej organizacji pracy ucznia.
Zwiększenie zdolności koncentracji dziecka:
- robienie kilku - kilkunastominutowych przerw w pracy, gdy dziecko wyczerpie już swoje możliwości skupienia uwagi,
- w momencie zadziałania bodźca rozpraszającego, ponowne przywołanie uwagi – „pisz dalej”, „spójrz w zeszyt”, postukanie w zeszyt palcem,
- dopilnowanie, aby w czasie przerwy dziecko nie rozpoczęło czynności, od której będzie je trudno oderwać,
- powolne i stopniowe wydłużanie jednorazowego czasu pracy, zawsze za zgodą dziecka (o kilka minut w ciągu miesiąca lub nawet kwartału),
- zapobieganie rozpraszaniu się dziecka przez zaciekawienie go, przedstawienie tematu zadania w nowy interesujący sposób.
Zobacz także: zestaw ćwiczeń, które poprawią koncentrację Twojego dziecka.
Instrukcja pakowania tornistra:
- Wspólnie z dzieckiem zabieramy plan lekcji na następny dzień.
- Prosimy dziecko, by pakowało do teczki każdy przedmiot po kolei, pokazując nam każdy wkładany zeszyt, czy podręcznik.
- Sprawdzamy zawartość piórnika.
- Orientujemy się, czy potrzebne są inne nietypowe rzeczy (strój gimnastyczny, przybory na plastykę, technikę).
- Ustalamy zasadę, że po spakowaniu plecaka, dziecko nie może go już samodzielnie otwierać, ani wyjmować z niego żadnych przedmiotów!
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska-Łaz
Źródło: Hallowel E., Ratey J. W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, Natowska H. Wychowanie dziecka nadpobudliwego, Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka M. Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci, Wolańczyk T., Kołakowski A., Pisula A., Skotnicka M. Dziecko z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD). Objawy i sposoby pomocy.