Zabawka-przytulanka - pierwszy przyjaciel dziecka
Większość dzieci wybiera ukochaną przytulankę przed końcem pierwszego roku życia i niemal „uzależnia się” od niej. Oprócz pluszowej zabawki pocieszycielem może być kocyk, smoczek lub kciuk. Związek dziecka z zabawką staje się niezwykle silny. Psychologowie dziecięcy są zdania, że pluszowa maskotka ma decydujący wpływ na rozwój emocjonalny malucha. Jest pierwszym przyjacielem, z którym malec nawiązuje kontakty bez pomocy rodziców. Dziecko z misiem rozmawia, zasypia i zawsze może na niego liczyć. Ukochany przyjaciel dodaje mu wiary we własne siły, zmniejsza napięcia, daje poczucie bezpieczeństwa, uczy samodzielności, rozwija umiejętność wyrażania uczuć i własnego zdania.
Czytaj też: Jakie zabawki rozwijają zdolności dziecka?
Zanim kupisz zabawkę
Aby edukacja ludyczna dziecka miała właściwy poziom i kierunek, warto przeanalizować i stosować następujące zalecenia:
1. Nie zasypuj dziecka zabawkami! Nadmiar zabawek zabija inicjatywę, rozprasza uwagę i powoduje nadpobudliwość. Dzieci nie cieszą się już niczym nowym. Źle jest, gdy dziecko ma więcej zabawek niż własnych pomysłów.
2. Wysoka cena nie jest gwarancją dobrego zakupu! Kosztowne i bardzo piękne zabawki, zamknięte pod kluczem, wcale nie cieszą dzieci. Czasami więcej radości sprawi dziecku balonik, przyrząd do dmuchania baniek czy zabawka wykonana samodzielnie lub z pomocą rodziców.
3. Nigdy nie kupuj zabawek na wyrost!
4. Ucz dzieci poszanowania zabawki! Powodem psucia się zabawek jest pasja poznawcza dziecka, ale również bezmyślne uderzanie nimi.
5. Segreguj zabawki i porządkuj je na regałach, w pudełkach! Bardzo ważną sprawą jest przyzwyczajanie dziecka do tego, by utrzymywało ład w swoich rzeczach. Zabawki od początku powinny mieć swoje stałe miejsce.
6. Pokaż dziecku, jak należy bawić się zabawką!
7. Pamiętaj! Baw się razem z dzieckiem! Zabawka nie może zastąpić rodziców.
Polecamy: Mamo, kup mi to, czyli z dzieckiem w sklepie
Fragment pochodzi z książki "Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji", red. Bronisława Dymara (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.