Jest niemal pewne, że inne dzieci w klasie też mają ADHD lub inną formę zaburzeń uczenia się. Im szybciej nauczymy się traktować te stany normalnie i zrozumiemy, czym są, tym lepiej dla wszystkich.
Polecamy: Praca z dzieckiem ADHD w domu
Dziesięć wskazówek jak wyjaśnić dzieciom, czym jest ADHD
- Mów prawdę. Najpierw zdobądź wiadomości, a potem przekaż je dziecku. Mów wprost, uczciwie i zrozumiale.
- Używaj dokładnego słownictwa. Dziecko zaniesie ze sobą Twoje wyjaśnienie, dokądkolwiek się uda.
- Porównaj ADHD do krótkowzroczności. Będzie to dokładne i nie wniesie negatywnych skojarzeń emocjonalnych.
- Odpowiadaj na pytania. Proś o pytania. Nie bój się przyznać, że czegoś nie wiesz, ale potem postaraj się znaleźć odpowiedź.
- Upewnij się, że powiedziałeś dziecku, czym ADHD nie jest! (głupotą, opóźnieniem, złym charakterem itp.)
- Podaj pozytywne przykłady: z historii (Thomas Edison) lub z otoczenia dziecka (członek rodziny).
- Jeśli to możliwe, powiadom innych, że dziecko ma ADHD. Nie ma żadnych powodów, by ukrywać zaburzenie, czy się go wstydzić!
- Uczul dziecko, aby nie używało ADHD jako wymówki. Dziecko musi nadal brać odpowiedzialność za to, co robi.
- Poucz innych – edukuj. Najsilniejszą bronią i gwarantem właściwego leczenia jest wiedza.
- Poucz dziecko, jak mogłoby odpowiadać na pytania innych. Przygotuj dziecko na trudne sytuacje, odgrywając z nim różne scenki. Podstawowa reguła: Mówić prawdę!
Czytaj też: Jak rozmawiać z nadpobudliwym dzieckiem.
Opracowanie: pedagog Kinga Ignaszewska – Łaz
Źródło: Hallowell E. M., Ratey J. J. „W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych”.