2. Ćwiczenia ruchowe – zabawa „Spacer na łąkę” (z elementami „Gimnastyki Mózgu”).
Wiosenna wróżka ze swoją czarodziejską pałeczką (różdżką) zaprasza was na wiosenną łąkę. (W rytm muzyki dzieci maszerują, wykonując ruchy naprzemienne – prawa ręka dotyka lewego kolana, a lewa ręka prawego kolana). Jesteśmy na łące. Co wyczarowała wróżka? (Logopeda wymienia kolejno rośliny i zwierzęta – dzieci rysują je oburącz w powietrzu – motyle, kwiaty, biedronki z kropkami, trawa, słoneczko itp.).
3. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- Nad kwiatami fruwają motyle – język wykonuje ruchy pionowe przy szeroko otworzonych ustach.
- Dookoła kwiatów fruwają pszczoły – oblizywanie warg.
- Muchy latają zygzakiem – język od kącika do kącika.
- Biedronka ma kropki – „stawianie kropek” językiem na podniebieniu.
- Ślimak wychodzi z muszli – język przeciska się między zębami.
- Ślimak zsuwa się po listku – język „ślizga się” po podniebieniu.
4. Ćwiczenia oddechowe.
Na łące wieje mały wiaterek – każde dziecko dmucha lekko na trzymany przed ustami pasek papieru. Teraz wiatr jest mocniejszy – dzieci dmuchają mocniej. (Wdech nosem – wydech ustami, długi, powolny). Wiatr się uspokoił. Możemy wąchać kwiaty (wdech nosem – wydech nosem).
Polecamy: Na czym polegają ćwiczenia oddechowe
5. Ćwiczenia artykulacyjne.
Odgłosy przyrody przeplatają się z odgłosami cywilizacji:
- Szszsz... – szumią drzewa.
- Żżż... – przelatuje samolot.
- Bzzz... – brzęczą pszczoły.
- Cyk, cyk – cyka świerszczyk.
- Cz... cz... cz – obok łąki przejeżdża pociąg.
6. Nauka wiersza Czary mary.
A teraz posłuchajcie, co wyczarował pewien królewicz, który znalazł czarodziejską różdżkę:
Czary mary
Czapla czarną ma czuprynę,
Kaczka wpadła w pajęczynę,
Puchacz włożył rękawiczki,
Pączki wpadły do doniczki.
Kaczor loczki ma czerwone,
Cztery rączki i ogonek.
Biegacz wpadł na metę czwarty.
Kto tu robi takie żarty?
To królewicz January.
On uczynił takie czary.
Czarodziejkę ma pałeczkę
I namieszał tu troszeczkę.
(źródło: D. Krupa, Rymowanki – utrwalanki..., dz. cyt.)
Dzieci powtarzają po logopedzie kolejne wersy wiersza.
7. Usprawnianie manualne – praca plastyczna „Łąka”.
Dzieci malują zieloną farbą kartki papieru. Potem stemplują pieczątkami wykonanymi z ziemniaków kolorowe kwiaty.
Zobacz też: Rysowanie – wskaźnik rozwoju dziecka
Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.