3. Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
Zabawa „Wiosenne porządki”.
Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy fi ranki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).
Polecamy: Jak zapobiegać wadom wymowy u dziecka?
4. Ćwiczenia oddechowe i głosowe.
- Dmuchanie w trąbkę zwiniętą z dłoni (mocne – wiatr zimowy, lekkie – wietrzyk wiosenny).
- Zabawa „Misie”.
Dzieci leżą na plecach, trzymając rękę na brzuchu. Misie śpią (wdech nosem – brzuch unosi się, wydech nosem – brzuch opada). Misie budzą się, przeciągają i ziewają (wdech ustami – ręce za głowę, wydech ustami – ręce wracają). Misie wdychają powietrze ustami i mruczą – mmmm (ciszej i głośniej); palec dotyka skrzydełek nosa, aby wyczuć wibrację. Potem mruczą: mmmma, mmmme, mmmmo, mmmmu. Misie cieszą się, że przyszła wiosna i zaczynają śpiewać: aaaaa, ooooo, eeee, uuuuu, yyyyy, iiiiiii.
5. Ćwiczenia słuchowe na materiale niewerbalnym.
Rozpoznawanie głosów zwierząt (zestaw do ćwiczeń słuchowych Słucham i mówię D. Nawrockiej i H. Rodak).
Prezentowanie odpowiednich obrazków dopasowanych do nagrań:
- Klekot bociana.
- Rechot żab.
- Świergot ptaków.
- Kukanie kukułki.
- Brzęczenie muchy.
6. Ćwiczenia ruchowe połączone z naśladowaniem głosów zwierząt:
- Bocian (kle, kle) – dzieci stoją na jednej nodze.
- Żaba (kum, kum) – skaczą w przysiadzie.
- Ptaki (fi u – fi u – tijo – tijo) – bieg i „machanie skrzydełkami”.
- Kukułka (ku – ku) – przysiad.
- Mucha (bzz...) – bieg na czworakach.
7. Ćwiczenia grafomotoryki.
Dzieci otrzymują rysunki bociana z żabą. Postaci zwierząt są narysowane linią kropkowaną, którą trzeba poprawić linią ciągłą. Potem obrazki kolorujemy.
Zobacz też: Jak pomóc dziecku w nauce mówienia?
8. Recytacja fragmentu wiersza Idzie wiosna przez pola.
Logopeda najpierw przedstawia dzieciom cały wiersz. Potem dzieci powtarzają za nim kolejne wersy, wyraźnie wymawiając samogłoski.
Idzie wiosna przez pola
Idzie wiosna przez pola,
Idzie wiosna przez gaje,
Ale zima niedobra,
Przyjść jej do nas nie daje.
W koszyku przyniosła:
Rzodkiewkę czerwoną,
Sałatkę zieloną.
Wołała: „Kupujcie!”
Prosiła: „Sprzedajcie!”
Gdy pusty był koszyk,
Zaczęła przynosić
I kwiaty, i pąki,
I trawy na łąki,
Motyle, owady
I ptaszki, i żaby,
I wszystko, co żyje,
Co w ziemi się kryje.
(źródło: A. Warecka, Gitara dla komara, Juka, Łódź 1996)
Fragment pochodzi z książki "Zabawy logopedyczne na cztery pory roku. Scenariusze do zajęć grupowych dla dzieci w wieku przedszkolnym" Dorota Krupa i Jolanta Pszczółka (Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 2010). Publikacja za wiedzą wydawcy.