Okres głużenia - jak dziecko mówi
Pierwsze półrocze życia to okres tzw. głużenia - dziecko wydaje gardłowe dźwięki, przeciąga samogłoski, pokrzykuje.
Najczęściej między 6-7 miesiącem życia wchodzi w okres gaworzenia - pojawiają się ciągi sylab „ma-ma-ma” , „da-da –da”, „ba-ba-ba” itd.
Pod koniec pierwszego roku życia pojawiają się pierwsze określenia używane ze zrozumieniem np. „bach” gdy coś spadnie, „brum brum” na samochód, odgłosy zwierzątek.
Roczne dziecko powinno mówić pierwsze wyrazy typu ; mama(do mamy), tata( do taty), da (gdy coś chce) itp.
Stopniowo przybywa wyrazów, pojawiają się pierwsze proste połączenia. Dwulatek powinien mówić prostymi zdaniami.
Jakie główne czynniki składają się na możliwość mówienia?
- gotowość do kontaktu werbalnego z otoczeniem
- sprawność narządu artykulacyjnego
- rozumienie mowy
- prawidłowo funkcjonujący słuch
- funkcjonowanie intelektualne
Jeśli dziecko nie mówi lub jak na swój wiek mało mówi -należy przyjrzeć się wymienionym wyżej czynnikom i próbować wzmacniać poszczególne aspekty w formie codziennych zabaw z dzieckiem.
Zobacz też : Czym są rozwijanki?
Sposoby wspierania rozwoju mowy u dziecka w warunkach domowych to przede wszystkim:
- budowanie sytuacji dialogu w kontakcie z dzieckiem (ja mówię/ty mówisz, ja coś robię/ty coś robisz, sytuacje naprzemienności)
- zabawy z wykorzystaniem różnych dźwięków, stymulacja słuchowa
- ograniczanie smoczka, wprowadzanie utrudnień technicznych w jedzeniu
- zabawy stymulujące rozumienie poleceń słownych(pierwsze polecenia typu gesty- np. „pa-pa”,” brawo”, „przybij piątkę”, stopniowo rozpoznawanie przedmiotów
- „gdzie jest piłka, lala, miś?”, rozpoznawanie obrazków, rozpoznawanie czynności)
- łączenie zabaw stymulujących rozumienie poleceń słownych z manipulacją, ruchem
- zabawy buzią (naśladowanie dźwięków, min, cmokanie, kląskanie, dmuchanie, zabawy przed lustrem)
Jeśli mimo zabaw ukierunkowanych na rozwój mowy nie rozwija się komunikacja werbalna u dziecka należy skontaktować się ze specjalistą-psychologiem dziecięcym, logopedą.
Zobacz też : Co zrobić, kiedy dziecko zgrzyta zębami