Stres w pracy - jak go uniknąć?

praca, stres, kobieta, biurko, stres w pracy fot. Fotolia
Stres w życiu zawodowym towarzyszy nam niemal na każdym kroku. Jak go unikać?
Weronika Kwaśniak / 26.11.2013 14:21
praca, stres, kobieta, biurko, stres w pracy fot. Fotolia

Nie przeciążaj się pracą

  • Bądź asertywna. Zwróć uwagę, czy nie za często używasz słowa: „muszę”. Jeśli koleżanka z pracy po raz kolejny prosi cię o wyręczenie ją w obowiązkach, nie bój się odmówić!
  • Ustal hierarchię ważności spraw. Jeśli nie możesz zrobić wszystkiego, zaczynaj pracę od rzeczy najpilniejszych.
    Świat się przecież nie zawali, jeśli np. trzy minuty spóźnisz się z wysłaniem raportu.
  • Spróbuj czasem sobie odpuścić. Zamiast ślęczeć kolejną godzinę nad papierami, zrób sobie przerwę na herbatę.
    Nawet kiedy masz dużo na głowie, chwila relaksu jest konieczna.
  • Po powrocie do domu odpocznij. Obejrzyj dobrą komedię, weź kąpiel. Nie myśl o tym, że w pracy jest jeszcze tyle do zrobienia.
  • Nie  zarywaj nocy. Staraj się przesypiać osiem godzin!
  • Zapewnij sobie dużo ruchu. Wysiłek fizyczny działa kojąco na system nerwowy i uodparnia na stres.

Nie nastawiaj się wyłącznie na sukces

  • Stawiaj sobie realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć. Za wysoko ustawiona poprzeczka stresuje!
  • Rozsądnie gospodaruj siłami, nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Nie próbuj np. być jednocześnie perfekcyjnym pracownikiem, idealną żoną, matką i kochanką.
    Bardzo zależy ci na spędzaniu czasu z dziećmi? Pogódź się więc z tym, że nie zdobędziesz tytułu Pracownika Roku.
  • Nie załamuj rąk, jeśli twoje starania nie są w pracy zauważane. Zamiast roztrząsać sprawy, które ci się nie powiodły, myśl o tym, co chcesz osiągnąć i jak się będziesz czuła, gdy dopniesz swego.

Zadbaj o relacje ze współpracownikami

  • Rozważ, czy twój sposób bycia nie jest czasem irytujący dla otoczenia. Może powinnaś być np. bardziej opanowana? Unikaj jednak nieszczerych pochwał, bo nimi nie zjednasz sobie przychylności koleżanek.
  • Bądź uśmiechnięta i pogodna. Pamiętaj, kontakty towarzyskie to klucz do wzajemnej sympatii!
  • Nie daj się nigdy sprowokować do podnoszenia głosu, ale na zgryźliwe uwagi reaguj zdecydowanie i stanowczo.
  • Przestrzegaj zasad biurowego savoir-vivre’u. Masz do koleżanki jakąś sprawę? Jeśli współpracownica jest czymś bardzo zajęta, nie przeszkadzaj jej, tylko chwilę poczekaj aż będzie mniej pochłonięta pracą.
  • Swoje zachowanie staraj się dopasować do rozmówcy. Masz do czynienia z obrażalską koleżanką? W rozmowie z nią szczególnie starannie dobieraj słowa.

Dbaj o relacje z szefem

  • Staraj się przewidywać zawodowe problemy. Najlepiej omawiaj je zawczasu z przełożonym, żeby w razie trudności mieć już gotowy plan działania zaakceptowany przez zwierzchnika.
  • Nie przejmuj się za bardzo, gdy przełożony wzywa cię na rozmowę. Przypomnij sobie wtedy wszystkie swoje zalety, sukcesy i nie zapominaj, że... mylić się jest rzeczą ludzką!
  • Pamiętaj - krytyka to jeszcze nie tragedia. Przemyśl niemiłą uwagę i napraw błąd. I nie bój się wysokich wymagań – są dowodem, że szef w ciebie wierzy!
Na podst. A.Leo-Wiśniewskiej, Praca nie musi cię stresować, "Pani domu", nr 24/2013

Redakcja poleca

REKLAMA