Nie przeciążaj się pracą
- Bądź asertywna. Zwróć uwagę, czy nie za często używasz słowa: „muszę”. Jeśli koleżanka z pracy po raz kolejny prosi cię o wyręczenie ją w obowiązkach, nie bój się odmówić!
-
Ustal hierarchię ważności spraw. Jeśli nie możesz zrobić wszystkiego, zaczynaj pracę od rzeczy najpilniejszych.
Świat się przecież nie zawali, jeśli np. trzy minuty spóźnisz się z wysłaniem raportu. -
Spróbuj czasem sobie odpuścić. Zamiast ślęczeć kolejną godzinę nad papierami, zrób sobie przerwę na herbatę.
Nawet kiedy masz dużo na głowie, chwila relaksu jest konieczna. - Po powrocie do domu odpocznij. Obejrzyj dobrą komedię, weź kąpiel. Nie myśl o tym, że w pracy jest jeszcze tyle do zrobienia.
- Nie zarywaj nocy. Staraj się przesypiać osiem godzin!
- Zapewnij sobie dużo ruchu. Wysiłek fizyczny działa kojąco na system nerwowy i uodparnia na stres.
Nie nastawiaj się wyłącznie na sukces
- Stawiaj sobie realne cele, które jesteś w stanie osiągnąć. Za wysoko ustawiona poprzeczka stresuje!
-
Rozsądnie gospodaruj siłami, nie wymagaj od siebie zbyt wiele. Nie próbuj np. być jednocześnie perfekcyjnym pracownikiem, idealną żoną, matką i kochanką.
Bardzo zależy ci na spędzaniu czasu z dziećmi? Pogódź się więc z tym, że nie zdobędziesz tytułu Pracownika Roku. - Nie załamuj rąk, jeśli twoje starania nie są w pracy zauważane. Zamiast roztrząsać sprawy, które ci się nie powiodły, myśl o tym, co chcesz osiągnąć i jak się będziesz czuła, gdy dopniesz swego.
Zadbaj o relacje ze współpracownikami
- Rozważ, czy twój sposób bycia nie jest czasem irytujący dla otoczenia. Może powinnaś być np. bardziej opanowana? Unikaj jednak nieszczerych pochwał, bo nimi nie zjednasz sobie przychylności koleżanek.
- Bądź uśmiechnięta i pogodna. Pamiętaj, kontakty towarzyskie to klucz do wzajemnej sympatii!
- Nie daj się nigdy sprowokować do podnoszenia głosu, ale na zgryźliwe uwagi reaguj zdecydowanie i stanowczo.
- Przestrzegaj zasad biurowego savoir-vivre’u. Masz do koleżanki jakąś sprawę? Jeśli współpracownica jest czymś bardzo zajęta, nie przeszkadzaj jej, tylko chwilę poczekaj aż będzie mniej pochłonięta pracą.
- Swoje zachowanie staraj się dopasować do rozmówcy. Masz do czynienia z obrażalską koleżanką? W rozmowie z nią szczególnie starannie dobieraj słowa.
Dbaj o relacje z szefem
- Staraj się przewidywać zawodowe problemy. Najlepiej omawiaj je zawczasu z przełożonym, żeby w razie trudności mieć już gotowy plan działania zaakceptowany przez zwierzchnika.
- Nie przejmuj się za bardzo, gdy przełożony wzywa cię na rozmowę. Przypomnij sobie wtedy wszystkie swoje zalety, sukcesy i nie zapominaj, że... mylić się jest rzeczą ludzką!
- Pamiętaj - krytyka to jeszcze nie tragedia. Przemyśl niemiłą uwagę i napraw błąd. I nie bój się wysokich wymagań – są dowodem, że szef w ciebie wierzy!