Praca w biurze rachunkowym daje wiele możliwości zawodowych, a zwłaszcza, kiedy ukończysz specjalistyczny kurs księgowości. Możliwości jest wiele, ponieważ aplikując jako księgowa, pracować możesz w dziale księgowym, bądź właśnie w biurze rachunkowym.
Spis treści:
- Praca w biurze rachunkowym – jak wygląda?
- Jak zostać księgową?
- Jak samodzielnie założyć biuro rachunkowe?
- Praca w biurze rachunkowym – zadania
- Jak napisać CV do biura rachunkowego?
- Zarobki w biurze rachunkowym
Praca w biurze rachunkowym – jak wygląda?
Biuro rachunkowe świadczy usługi w zakresie rachunkowości i płac. Przedsiębiorcy próbują sami prowadzić księgowość, lecz gdy firma rozwija się, powierzają tę pracę biurze rachunkowemu. W takim przypadku zadaniami księgowej są:
- przygotowanie rozliczeń dla ZUS,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- prowadzenie ewidencji przychodów oraz ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa,
- przygotowanie rozliczeń podatku dochodowego,
- analizowanie sytuacji finansowej,
- sporządzanie sprawozdań opisujących kondycję firmy,
- rozliczanie płac pracowników w firmie.
Jak zostać księgową?
By zostać księgową potrzeba ukończyć szkołę średnią o profilu finansowym lub szkołę podyplomową, bądź studia wyższe związane z finansami. Dodatkowo oprócz posady księgowej, w biurze rachunkowym zostać można także:
- Głównym księgowym – posiada wykształcenie wyższe, zaświadczenie ukończenia kursu lub tytuł zawodowy magistra na kierunku rachunkowości.
- Dyplomowanym księgowym – posiada wykształcenie wyższe, zaświadczenie ukończenia kursu na głównego księgowego oraz dwa lata doświadczenia.
- Specjalistą do spraw księgowości – posiada wykształcenie średnie oraz wiedzę na temat prawa podatkowego i finansów.
Wracając do księgowej, jest jedną z najważniejszych osób w firmie. W tym dziale procesowane są faktury, przyjmowane płatności czy opłacane zobowiązania. Każdy właściciel firmy posiada swoją księgową lub współpracuje z biurem rachunkowym.
By zostać księgową, wystarczy ukończyć kurs lub szkolenie z zakresu księgowości. Dodatkowo można wybrać się do dwuletniej szkoły policealnej. Niezbędny będzie również dyplom ukończenia studiów wyższych np. ekonomia, zarządzanie ze specjalizacją rachunkową oraz finanse i rachunkowość. Ponadto po ukończeniu studiów, plusem będzie odbycie stażu. Przyda się to do wpisania w CV.
Jak samodzielnie założyć biuro rachunkowe?
Jeśli nie chcesz zatrudniać się w żadnym biurze rachunkowym, a masz odpowiednią wiedzę do założenia własnego biura, wystarczy:
- być niekaranym,
- posiadać zdolność do wykonywania czynności prawnych,
- posiadać wykształcenie średnie,
- posiadać ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej.
W pierwszych krokach należy założyć działalność gospodarczą. Potrzebne będzie ci wyrobienie certyfikatu oraz zarejestrowanie biura. Po nabytych kwalifikacjach oraz wykształceniu możesz otwierać biuro, lecz związane są z tym następujące koszty:
- koszt szkoleń pracowników,
- koszt wynajmu biura,
- wydatki związane z działalnością reklamową,
- koszt ubezpieczenia,
- wydatki związane z zakupem oprogramowania.
Praca w biurze rachunkowym – zadania
Dodatkowo biuro rachunkowe zajmować się może:
- optymalizacją podatkową,
- udzielaniem porad finansowych i prawnych,
- księgowaniem dokumentów sprzedażowych,
- księgowaniem przepływu środków finansowych,
- analizą ryzyka finansowego,
- doradztwem podatkowym oraz kredytowym,
- reprezentowaniem firmy przed urzędami skarbowymi.
Jak napisać CV do biura rachunkowego?
Jeśli ubiegasz się o pracę w biurze rachunkowym, to potrzebujesz dobrze napisanego CV. Jest ono kluczem do dostania się na planowane stanowisko. Poniżej podajemy podpowiedzi, co musi się w nim znaleźć:
- Podsumowanie zawodowe – umieszczone na górze dokumentu, informacje o doświadczeniu oraz celach zawodowych.
- Dopasowanie CV do oferty, na którą się aplikuje – wymagania, które występują w ogłoszeniu, mają znaleźć się najlepiej w CV, zgodnie z prawdą.
- Cechy charakteru w CV – opisanie predyspozycji do pracy w zawodzie księgowej.
Zarobki w biurze rachunkowym
Współczesna księgowa zarobić może od 2 500 złotych do nawet 8 000 złotych netto. Wynagrodzenia różnią się w zależności od kompetencji i zakresu obowiązków. Zarobki w księgowości rozkładają się następująco:
- Główny księgowy – 16 000 złotych,
- Zastępca głównego księgowego – 11 000 złotych,
- Starszy księgowy – 9 000 złotych,
- Samodzielny księgowy – 8 000 złotych.
Czytaj także:
Praca w biurze – wymagania, cechy, zarobki. Jak napisać CV i list motywacyjny?
Praca w biurze podróży – jak się dostać? Dobre i złe strony
Nazwy stanowisk w biurze – czy nazwa ma znaczenie? Dowiedz się więcej