Praca tymczasowa - zasady

Praca tymczasowa - zasady fot. Fotolia
Wyjaśniamy, na czym polega ten rodzaj zatrudnienia.
Milena Oszczepalińska / 09.03.2015 06:41
Praca tymczasowa - zasady fot. Fotolia
Czym charakteryzuje się tzw. praca tymczasowa? Czy zawsze ma ona charakter krótkoterminowy i czym różni się od pracy na stałe u konkretnego pracodawcy? Podpowiadamy!

Czym jest praca tymczasowa?

Praca tymczasowa charakteryzuje się tym, że zatrudniony na taką umowę świadczy usługi pracy innemu podmiotowi niż u którego jest zatrudniony. Zwykle bezpośrednim pracodawcą takiej osoby jest agencja pracy tymczasowej, a pośrednio firma, dla której faktycznie pracuje. Praca tymczasowa zawsze ma ściśle określony czas trwania, umowa o pracę tymczasową nie może być bezterminowa.

Podstawa prawna pracy tymczasowej

Możliwość wykonywania pracy tymczasowej przewidziana jest w Ustawie o pracy tymczasowej. Weszła ona w życie 9 lipca 2003 r., obecnie funkcjonuje w nieco znowelizowanej wersji. Zgodnie z Ustawą pracodawca ma prawo do zatrudnienia na zasadach pracy tymczasowej, gdy potrzebuje pracowników do:
  • prac sezonowych;
  • pracy doraźnej;
  • prac o charakterze okresowym;
  • wykonania danej pracy w terminie, a jego własny zespół pracowniczy jest zbyt mały, by to osiągnąć;
  • prac, których nie wykonują i nie mają do tego kompetencji pracownicy, których zatrudnia na stałe.

Różnice między pracą tymczasową a pracą na umowę na czas określony

Między zatrudnieniem w ramach pracy tymczasowej a pracy na podstawie umowy na czas określony istnieją pewne znaczące podobieństwa - w obu przypadkach jest to umowa o pracę (a nie np. umowa cywilnoprawna) oraz umowa ściśle określająca czas jej trwania, obie zawierane są na czas określony. Jednak praca tymczasowa nie jest pracą na czas określony. Jakie są różnice w warunkach zatrudnienia?
  • Okres wypowiedzenia
W przypadku pracy tymczasowej okres wypowiedzenia jest inny niż w przypadku umowy na czas określony. Nie ma tu bowiem zastosowania paragraf 177 Kodeksu Pracy. Umowa o pracę tymczasową może być rozwiązana z 3-dniowym okresem wypowiedzenia w przypadku, gdy została zawarta na czas krótszy niż 2 tygodnie lub z 7-dniowym okresem wypowiedzenia w przypadku, gdy została zawarta na czas dłuższy niż 2 tygodnie.

Informacje na temat możliwości rozwiązania umowy na czas określony znajdziesz tutaj.
  • Czas pracy u jednego pracodawcy
Pracownik zatrudniony do pracy tymczasowej może przepracować u jednego pracodawcy maksymalnie 18 miesięcy w ciągu 3 lat, a po tym czasie musi zostać skierowany przez daną agencję pracy tymczasowej do innego pracodawcy lub zatrudniony przez danego pracodawcę bezpośrednio, bez pośrednictwa agencji.

Natomiast w przypadku umowy na czas określony przepisy prawne stanowią jedynie, że z jednym pracodawcą można zawrzeć pod rząd tylko 2 umowy na czas określony (ten czas nie jest jednak w żaden sposób ograniczany). Zawarcie trzeciej umowy z tym samym pracodawcą na czas określony staje się automatycznie z mocy prawa umową na czas nieokreślony.

Zobacz też: