Chociaż słowo "mentoring", dzięki swojej anglojęzycznej końcówce, wydaje się określać zjawisko powstałe stosunkowo niedawno, tak naprawdę mentoring był niezwykle popularny już... w starożytności. To ta epoka stała się kolebką tego zjawiska, polegającego na partnerskiej relacji ucznia i mistrza i nastawionego na pogłębianie wiedzy oraz obustronną samorealizację. Mityczny Mentor był przyjacielem Odyseusza i to właśnie od jego imienia pochodzi nazwa tego działania. Mentoring przybiera również formę nieoficjalną - można tak określić również relację między dzieckiem a jednym z członków jego rodziny.
Czym się różni coaching od mentoringu?
Wiele osób utożsamia mentoring z coachingiem. Jest to jednak błędny tok rozumowania. Pomimo że różnice są nieostre, da się je wychwycić.
- Coach rzadko jest fachowcem w tej samej dziedzinie, co jego podopieczny. Mentor natomiast pełni typową rolę mistrza.
- Plan coachingu układa coach, a za plan mentoringu jest przede wszystkim odpowiedzialny podopieczny.
- Coaching zazwyczaj jest intensywny i krótkofalowy, natomiast mentoring jest długofalowym działaniem.
- Celem coachingu jest wykorzystanie w nowy sposób aktualnych kompetencji podopiecznego, a mentoring zakłada rozwój tych kompetencji.
- Coaching ma dawać szybkie wyniki, omawia więc tylko istotę sprawy. Mentoring analizuje również całą "otoczkę": skutki, przyczyny i inne szczegóły.
Jak wyliczyć ekwiwalent za niewykorzystany urlop?
Jakie są tematy mentoringu?
Mentoring zazwyczaj dotyczy:
- kreowania ścieżki własnej kariery,
- kontrolowania stresu,
- dynamiki komunikacji w miejscu pracy,
- wyciągania wniosków z cudzych doświadczeń,
- podejmowania trafnych decyzji zawodowych,
- szybkiego radzenia sobie z rutynowymi zadaniami,
- zdolności analitycznej oceny sytuacji.
Jakie funkcje musi pełnić mentor?
Jak zdefiniować funkcje mentora? Musi on sprawnie łączyć w sobie kilka różnych ról:
- nauczyciel,
- pomocnik,
- przewodnik,
- coach,
- opiekun,
- doradca,
- poręczyciel,
- pośrednik,
- motywator.
Jaki nie może być mentor?
Jeśli mentor nie wykaże się profesjonalizmem, relacja z nim nie tylko nie przyniesie pożytku, ale wręcz może okazać się szkodliwa dla podopiecznego. Do największych grzechów mentora trzeba zaliczyć:
- Bycie nijakim.
- Gadulstwo - ciągłe odnoszenie sytuacji podopiecznego do własnych przeżyć, bezustanne porównywanie.
- Wchodzenie w zbyt osobistą relację. Mentor nie może stawać się ojcem i za bardzo angażować emocjonalnie.
- Bagatelizowanie - mentor nie może uważać, że kłopoty podopiecznego same się rozwiążą. Nie wolno mu go zbywać.
- Przytłaczanie podopiecznego poprzez bycie zbyt wymagającym.
Ewidencja czasu pracy - co musisz o niej wiedzieć?