Jak znaleźć pracę przy użyciu social media?

Fenomen World of Warcraft zaskakuje – prócz nałogowców (i to zarówno mężczyzn jak i kobiet, młodszych i starszych) są też gracze, którym zdarza się brać śluby w MMORPG... /fot. Fotolia
Oferty pracy już dawno ze słupów ogłoszeniowych przeniosły się do Internetu. Sieć daje coraz więcej narzędzi umożliwiających znalezienie pracy. Warto wiedzieć jakie i jak z nich korzystać, aby osiągnąć cel.
/ 12.08.2011 11:50
Fenomen World of Warcraft zaskakuje – prócz nałogowców (i to zarówno mężczyzn jak i kobiet, młodszych i starszych) są też gracze, którym zdarza się brać śluby w MMORPG... /fot. Fotolia

Serwisy społecznościowe w swych założeniach opierały się na nawiązywaniu znajomości i podtrzymywaniu tych relacji, z czasem jednak zaczęły być źródłem najnowszych informacji, rozrywki, a nawet narzędziem w tworzeniu własnego wizerunku i rozwijania kariery zawodowej.

E-rekrutacja

Istotną grupę serwisów społecznościowych, w kontekście poszukiwania pracy i rekrutacji pracowników, stanowią portale służące budowaniu sieci kontaktów biznesowych, np. GoldenLine, LinkedIn, Profeo. Użytkownicy tych witryn tworzą swoje profile zawodowe, dzięki którym potencjalny pracodawca może dowiedzieć się o ich istnieniu i złożyć ofertę pracy. W ten sposób można zwiększyć swoje szanse na znalezienie pracy. Firmy coraz częściej poszukują pracowników w social media, w ten sposób bowiem zmniejszają koszty rekrutacji przy jednoczesnym zwiększeniu zasięgu. Ponadto na portalach społecznościowych firmy zakładają swoje „funpage”, które służą budowaniu marki, a jednocześnie przez swą interaktywność ułatwiają poszukującym pracy dostęp do pracodawcy i najświeższej informacji o nim. Zatem social media działają dwukierunkowo, z korzyścią dla pracownika i pracodawcy. 

Wśród odmian social media należy wyróżnić również portale branżowe, tematyczne, dziennikarstwa obywatelskiego, blogi specjalistyczne, mikroblogi, witryny przeznaczone do przedstawiania opinii.

Polecamy: Aktywizacja Kobiet powracających na rynek pracy

Profil kandydata

W epoce sieci posiadanie konta na portalu społecznościowym jest niejako świadectwem naszego istnienia. Przy tworzeniu profilu, trzeba zadać sobie pytanie czemu ma służyć: rozrywce czy kontaktom biznesowym? Należy bowiem oddzielić sferę towarzyską od branżowej. Jeśli zależy nam na budowaniu swojego wizerunku jako zawodowców, warto umieścić informację na temat przebiegu edukacji, kariery, największych osiągnięć zawodowych.

Dodawanie zdjęć np. z wieczoru kawalerskiego na takim profilu nie będzie dobrą wizytówką.

Branżowe fora dyskusyjne

Równie skutecznym narzędziem umożliwiającym zaprezentowanie w sieci swojej wiedzy i kwalifikacji zawodowych są branżowe fora dyskusyjne, na których eksperci wymieniają opinie. Trzeba pamiętać, że wypowiedzi na takim forum powinny być przemyślane pod względem merytorycznym, tak aby zawsze brzmiały sensownie. Należy unikać agresji, braku kultury i personalnych ataków na osoby o innym zdaniu.
„Nie zdradzajmy także szczegółów dotyczących naszej pracy, a zwłaszcza informacji dotyczących klientów. Lepiej nie wspominać też o problemach w naszej firmie. Szczególnie zaś należy się wystrzegać pisania o problemach personalnych. Na tego typu wypowiedzi mogą trafić nie tylko head hunterzy, ale i nasz pracodawca” – ostrzega Małgorzata Majewska z portalu monsterpolska.pl

Blogi specjalistyczne

Blogosfera to kolejne medium, które pozwala na zaistnienie w sieci jako ekspert w konkretnej dziedzinie. Blog umożliwia zamieszczanie rozbudowanych treści różnego rodzaju: tekstów, filmów, zdjęć, plików audio, dzięki którym zamieszczona informacja może być wyczerpująca i kompletna. Poprzez prowadzenie wyspecjalizowanego bloga, nie tylko dzielimy się cenną informacją, lecz również zyskujemy grono odbiorców – im strona ciekawsza, tym więcej ma fanów, a co za tym idzie zyskujemy miano autorytetu i większy krąg znajomych. Ponadto prezentujemy całemu światu nasz profesjonalizm, umiejętności komunikacyjne oraz pomysłowość, co może zaowocować wymiernymi korzyściami dla kariery.

Zobacz także: Jak uniknąć wpadek na rozmowie kwalifikacyjnej?

Social media dają wiele narzędzi budowania wizerunku zarówno kandydatowi, jak i pracodawcy. Korzystając z internetu, należy pamiętać, że każda nasza aktywność w sieci pozostawia ślad, a udostępniane treści mają wpływ na naszą reputację. Aktywnie uczestnictwo w serwisach społecznościowych, w zależności od jakości zamieszczanego tam kontentu, może otworzyć drzwi do kariery bądź zdyskwalifikować kandydata.

Redakcja poleca

REKLAMA