Dla wielu z nas niezgodność towaru z umową oznacza wadę fizyczną kupionej rzeczy. Tymczasem jest to pojęcie znacznie szersze.
W świetle prawa, kupując jakąś rzecz, zawierasz ze sprzedawcą umowę, w której ten gwarantuje ci, że produkt spełnia parametry określone w instrukcji obsługi I nadaje się do użycia zgodnie z jego przeznaczeniem. Jeżeli tak nie jest, towar jest niezgodny z umową. A to podstawa do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi.
O niezgodności towaru z umową mówimy wówczas, gdy dany zakup:
- ma wadę – nie działa jak powinien, jest uszkodzony lub popsuł się w krótkim czasie po zakupieniu, a ty w momencie zakupu nie miałaś pojęcia (o tym felerze, np. żelazko nie działa;
- nie posiada właściwości lub cech, które produkt tego rodzaju powinien mieć ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z konkretnych okoliczności lub przeznaczenia, ewentualnie nie zgadzają się one z opisem, wzorem lub próbką, np. telewizor nie ma funkcji podanej w instrukcji, piekarnik nie grzeje zgodnie z ustawioną temperaturą;
- nie ma właściwości, o których zapewniał sprzedawca, w tym przez przedstawienie próbki lub zwrotu, np. telewizor nie ma opcji full HD, chociaż egzemplarz na wystawie ją posiadał;
- nie nadaje się do celu, o którym informowałeś sprzedawcę, o ile ten nie zgłosił zastrzeżeń co do takiego przeznaczenia;
- został wydany w stanie niekompletnym np. w zestawie narzędzi brakuje jednego lub kilku elementów;
- jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony – złożyłaś meblościankę zgodnie z instrukcją, a mimo to jest ona krzywa;
- w jego oznakowaniu lub reklamie są podane nieprawidłowe informacje – podano w nich właściwości, których towar nie posiada.
Alicja Hass
autorka jest redaktorem Przyjaciółki i Pani Domu
autorka jest redaktorem Przyjaciółki i Pani Domu