Gdzie poskarżyć się na bank - porady

kobieta, mężczyzna, komputer, praca fot. Fotolia
Bank źle naliczył prowizję lub opóźnił ważny przelew? Kierowanie sprawy do sądu to nie jedyne wyjście!
Weronika Kwaśniak / 28.10.2013 15:32
kobieta, mężczyzna, komputer, praca fot. Fotolia

Oczywiście, każdy spór można skierować na drogę sądową. Dla wielu osób to jednak przerażająca perspektywa z powodu konieczności poniesienia kosztów oraz perspektywy długiego oczekiwania na finał sprawy. Warto więc spróbować najpierw innej metody.

Złóż reklamację w oddziale banku

Najpierw ponownie przeczytaj umowę zawartą z bankiem oraz regulamin bankowy związany z daną umową. Tam powinnaś znaleźć zapisy dotyczące sposobu składania reklamacji oraz terminu jej rozpatrzenia. Następnie skontaktuj się z bankiem.
Jeśli jest to drobna sprawa, możesz zrobić to telefonicznie (np. poprzez infolinię) lub drogą e-mailową, ale gdy dotyczy znacznej kwoty – załatw to osobiście.
Reklamację najlepiej złożyć w formie pisemnej. Banki często mają specjalny druk do jej zgłaszania.
Składając dokument, poproś o wydanie potwierdzenia, na którym będzie podana data przyjęcia skargi.
Reklamacja powinna zawierać:
  • twoje dane (imię, nazwisko, adres),
  • datę złożenia skargi,
  • szczegółowy opis zastrzeżeń dotyczących niezgodnych z umową działań banku,
  • twoje ewentualne roszczenie (np. żądasz odszkodowania za nienależyte wykonanie czynności bankowych),  
  • twój podpis.
Bank ma 30 dni na ustosunkowanie się do twojej reklamacji. Termin może ulec przesunięciu, gdy np. problem wiąże się z kartami płatniczymi. Jeśli twoją reklamacja zostanie uznana, masz problem z głowy.

Skieruj sprawę do Arbitra Bankowego

Gdy złożenie reklamacji nie poskutkowało, możesz zwrócić się o rozstrzygnięcie do Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego.
Rozpatruje on sprawy dotyczące roszczeń pieniężnych, ale wyłącznie do kwoty 8 tys. zł (gdy jest wyższa, spór rozstrzyga sąd cywilny).
Wniosek powinien zawierać:
  • twoje dane (imię, nazwisko, adres),
  • oznaczenie banku,
  • określenie wysokości rekompensaty,
  • uzasadnienie żądania,
  • wskazanie dowodów w postaci dokumentów na poparcie twoich twierdzeń,
  • dowód opłaty za wniosek (wynosi ona 50 zł, chyba że wartość przedmiotu sporu jest niższa - wtedy odpowiednio 20 zł).
Do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający zakończenie postępowania reklamacyjnego w banku lub oświadczenie, że w terminie 30 dni nie uzyskałaś z banku odpowiedzi na swoją skargę.
Werdykt arbitra jest ostateczny i bank musi się do niego zastosować. 
Adres: Bankowy Arbitraż Konsumencki, ul. Kruczkowskiego 8, 00-380 Warszawa, tel. 22 48 68 400

Poproś o rozstrzygnięcie Sąd Polubowny

Jeśli nie załatwiłaś sprawy u Arbitra, możesz zwrócić się do Sądu Polubownego. Jest jednak warunek - wartość przedmiotu sporu, czyli twoje żądanie musi przekraczać 500 zł. Masz do wyboru:
  • Mediację; muszą na nią wyrazić zgodę obie strony sporu – ty i instytucja finansowa. Zawarta ugoda lub wyrok ma taki skutek, jak wyrok sądu powszechnego.
    Opłata za mediację wynosi przy wartości przedmiotu sporu do 10 tys. zł – 100 zł od każdej ze stron, powyżej 10 tys. zł – 250 zł od każdej ze stron.
    Jeżeli dojdzie do porozumienia pomiędzy stronami, każda z nich odzyska 70 proc. opłaty. W wypadku braku ugody, opłata przepada.
  • Postępowanie arbitrażowe, w którym arbiter rozstrzyga, kto ma rację w powstałym sporze. I w tym wypadku obie strony konfliktu muszą się na to zgodzić. Opłata jest stała i wynosi 250 zł.
Adres: Sąd Polubowny przy KFN, Plac Powstańców Warszawy 1,
00-950 Warszawa.


Na podst. A. Hass, Gdzie poskarżyć się na bank, "Przyjaciółka", nr 22/2013

Redakcja poleca

REKLAMA