- ma wadę, czyli nie działa jak powinien, jest uszkodzony lub popsuł się w krótkim czasie po zakupie;
- nie ma właściwości lub cech, które powinien mieć, ewentualnie nie zgadzają się one z opisem, wzorem lub próbką, np. telewizor nie ma funkcji podanej w instrukcji;
- jest niekompletny;
- jest nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony – złożyłaś mebel zgodnie z instrukcją, a mimo to jest krzywy;
- w oznakowaniu towaru lub jego reklamie są podane nieprawidłowe informacje, np. że ma określone właściwości,
a w rzeczywistości jest inaczej.
Niezgodność z umową jest podstawą do reklamacji.
Na jej złożenie masz 2 lata od dnia zakupu (ten termin obowiązuje w całej Unii Europejskiej). Jeśli kupiłaś rzecz używaną – rok.
Uwaga!
Reklamację musisz zgłosić w ciągu 2 miesięcy od dnia, w którym stwierdziłaś wadę!
Pamiętaj!
Nie możesz reklamować wady, która powstała z twojej winy, np. źle przechowywałaś jogurt i skwaśniał.
Jak złożyć reklamację
Idź do sklepu, w którym dokonałaś zakupu. Tam dostaniesz druk reklamacyjny. Wypełnij go, opisując, na czym niezgodność polega. Napisz też, czego się domagasz – możesz żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy.
Jeżeli sprzedawca w ciągu 14 dni nie ustosunkuje się do twojego pisma, to znaczy, że uznał reklamację. Gdyby ją odrzucił, masz prawo domagać się powołania rzeczoznawcy, który oceni wadę. Jednakże jeśli od zakupu minęło 6 miesięcy, za usługę rzeczoznawcy zapłacisz sama. Gdy i to nie rozstrzygnie sporu, pozostaje ci sąd.
Alicja Hass / Pani domu
Porady prawne i finansowe - forum >>