„Czuję się spełniona w roli nauczycielki. Cieszę, że mój uczeń docenił mnie nie tylko w klasie”

nauczycielka fot. Adobe Stock, fizkes
„Pewnego dnia, podczas jednej z lekcji, Piotr pozwolił sobie na komentarz, który wywołał uśmiech na mojej twarzy. To było pochlebne, lecz w jego słowach czułam coś więcej niż tylko uznanie dla moich umiejętności pedagogicznych”.
/ 21.10.2024 17:30
nauczycielka fot. Adobe Stock, fizkes

Codzienność nauczycielki językowej bywa wymagająca, ale też satysfakcjonująca. Uwielbiam te momenty, kiedy widzę błysk zrozumienia w oczach ucznia, jakby nagle odkrywał nowy wymiar świata.

I choć mój dzień pracy składa się z różnych wyzwań, to właśnie interakcje z ludźmi sprawiają, że czuję się spełniona. Mam taką zasadę: budować relacje z uczniami na zdrowym, profesjonalnym poziomie.

Życie lubi płatać figle

Pewnego dnia na kurs zapisał się Piotr. Był to młody, bystry chłopak, pełen energii i zaangażowania. Od razu zwrócił moją uwagę. Już na pierwszej lekcji widać było, że pragnie się uczyć, a jego determinacja była wręcz zaraźliwa. Świetnie odnajdował się w grupie, a ja cieszyłam się, że mogę pracować z kimś tak otwartym na wiedzę.

Początkowo nasza relacja była czysto zawodowa, pełna wzajemnego szacunku i wspólnego dążenia do celu. Ale, jak to bywa w życiu, czasem jedna nitka zaczyna się splątywać z drugą, tworząc skomplikowany wzór.

Piotr szybko stał się nie tylko jednym z moich ulubionych uczniów, ale też osobą, z którą mogłam wymieniać się myślami na różne tematy. Ta znajomość zaczęła przybierać nieco inny kształt, niż zamierzałam.

Pierwsze spotkania z Piotrem były jak świeży powiew wiosennego powietrza. Jego entuzjazm do nauki był zaraźliwy, a każdy postęp w przyswajaniu języka wzbudzał we mnie zawodową dumę. Podczas lekcji zauważyłam, że Piotr nie tylko skupiał się na słuchaniu i zadawaniu pytań, ale także na czymś więcej.

Jego spojrzenia czasem dłużej zatrzymywały się na mojej twarzy, a w jego słowach pojawiało się coś, co mogłam określić jako niewinny flirt.

Pozwolił sobie na komentarz

Pewnego dnia, podczas jednej z lekcji, Piotr pozwolił sobie na komentarz, który wywołał uśmiech na mojej twarzy. Mówił o tym, jak ważna jest dla niego nauka języka, a potem dodał, z pewną nutą humoru: „Gdyby każda lekcja była prowadzona przez tak inspirującą osobę jak pani, na pewno bym się nigdy nie spóźniał.

To było pochlebne, lecz w jego słowach czułam coś więcej niż tylko uznanie dla moich umiejętności pedagogicznych. Wieczorami, kiedy analizowałam przebieg dnia, nie mogłam przestać myśleć o Piotrze. Czy przekraczał granice naszej relacji? Czy powinnam zareagować?

Jako nauczycielka musiałam zachować profesjonalizm, ale jako kobieta zaczęłam zastanawiać się, gdzie kończy się zawodowe zainteresowanie, a zaczyna coś bardziej osobistego. Czy to tylko niewinny flirt, który nie ma większego znaczenia, czy może początek czegoś, co może skomplikować nasze relacje?

Moje myśli zaczęły błądzić w różnych kierunkach. Z jednej strony cieszyło mnie, że Piotr dobrze się czuje w mojej obecności, z drugiej, musiałam być ostrożna. Zdecydowałam, że na razie będę obserwować sytuację. Przecież każdy ma prawo do odrobiny żartu, prawda?

Z czasem sytuacja zaczęła przybierać coraz bardziej niepokojący obrót. Piotr zaczął codziennie przysyłać mi wiadomości i kwiaty do szkoły językowej. Początkowo próbowałam nie zwracać na to uwagi, uznając, że może to tylko wyraz jego wdzięczności za moje zaangażowanie w jego naukę. Jednak gdy kolejna paczka kwiatów pojawiła się na moim biurku, poczułam się nieswojo.

Każdego ranka, kiedy otwierałam drzwi do sali lekcyjnej i widziałam świeże kwiaty, narastała we mnie niepewność. Przecież nie mogłam ignorować faktu, że ten gest wykraczał poza granice uczniowskiej uprzejmości. W głowie zaczęły się kotłować różne myśli: Czy powinnam z nim porozmawiać? A może to ja źle interpretuję jego intencje?

Zwierzyłam się koleżance

Nie wiedząc, co powinnam zrobić, postanowiłam zwierzyć się koleżance z pracy. Spotkałyśmy się na kawie w przerwie między zajęciami.

– Anka – zaczęłam niepewnie – muszę ci coś powiedzieć. Mam problem z jednym z moich uczniów. On... przysyła mi kwiaty. Codziennie. Nie wiem, co o tym myśleć.

Anka spojrzała na mnie z powagą.

– Ewa, to nie brzmi dobrze. Powinnaś z nim porozmawiać. Tylko delikatnie, żeby nie urazić jego uczuć. Może on po prostu nie zdaje sobie sprawy, że to nieodpowiednie...

Westchnęłam, wiedząc, że Anka ma rację, ale wciąż obawiałam się konfrontacji.

– A co jeśli rozmowa nie przyniesie oczekiwanych efektów? – zapytałam z niepokojem w głosie. – Jak to wpłynie na naszą relację?

Anka położyła dłoń na moim ramieniu.

– Wiem, że to trudne, ale musisz postawić granice. Jeśli teraz tego nie zrobisz, sytuacja może się tylko pogorszyć. Jestem pewna, że dasz sobie radę.

Jej słowa dodały mi nieco otuchy, ale wciąż czułam ciężar tej niepewności. Wiedziałam jednak, że nie mogę dłużej ignorować sytuacji, która z dnia na dzień stawała się coraz bardziej przytłaczająca.

Szukałam odpowiednich słów

Kolejny ranek nie przyniósł ukojenia. W skrzynce na listy znów znalazłam bukiet kwiatów od Piotra. Tym razem wiedziałam, że muszę działać. Decyzja o rozmowie z Piotrem zapadła spontanicznie, a mimo to czułam, że jestem do niej gotowa. Wiedziałam, że muszę to zrobić delikatnie.

Kiedy nadszedł czas zajęć, Piotr jak zwykle zjawił się w klasie z szerokim uśmiechem. Po lekcji poprosiłam go, żeby został na chwilę. Zebrałam się w sobie, szukając odpowiednich słów.

– Piotrek, ostatnio zauważyłam, że otrzymuję od ciebie kwiaty i wiadomości. Bardzo to doceniam, ale obawiam się, że to może być odebrane jako nieodpowiednie w kontekście naszej relacji nauczyciel-uczeń.

Piotr poczerwieniał, ale jego wyraz twarzy pozostał poważny.

– Pani Ewo, ja... chciałem tylko wyrazić swoje uczucia. Pani jest dla mnie kimś więcej niż tylko nauczycielką. Od pierwszej lekcji czułem, że jest między nami szczególna więź.

Jego wyznanie było dla mnie zaskoczeniem, choć może powinnam się tego spodziewać. Przez chwilę zastanawiałam się, jak na to odpowiedzieć.

– Rozumiem, że możesz tak to odbierać, ale musimy pamiętać o odpowiednich granicach. Nasza relacja powinna pozostać zawodowa. Doceniam twoją szczerość, ale nie mogę odpowiadać na te uczucia.

Piotr spuścił wzrok, a jego entuzjazm nagle przygasł.

– Przepraszam, jeśli poczuła się pani nieswojo. Nie chciałem, żeby to tak wyglądało. Obiecuję, że postaram się to zmienić.

Widziałam, że te słowa były dla niego trudne, ale nie miałam wątpliwości, że były konieczne. Poczułam mieszaninę ulgi i smutku, zastanawiając się, jak wpłynie to na naszą dalszą współpracę. Wiedziałam jednak, że zrobiłam to, co było właściwe.

Starałam się uspokoić myśli

Po rozmowie z Piotrem czułam się emocjonalnie wyczerpana. Chociaż byłam pewna, że postąpiłam właściwie, wciąż odczuwałam niepokój. Czy dobrze poradziłam sobie z sytuacją? Czy naprawdę zrozumiał moje intencje? Te pytania dręczyły mnie przez resztę dnia.

Gdy wieczorem usiadłam w swoim ulubionym fotelu z kubkiem herbaty, próbowałam uspokoić myśli. Jednak im dłużej rozmyślałam o rozmowie z Piotrem, tym bardziej czułam się zagubiona. Jego wyznanie było szczere i pełne emocji, ale jednocześnie nieodpowiednie. Wiedziałam, że muszę znaleźć sposób, by poradzić sobie z tymi uczuciami, zanim sytuacja jeszcze bardziej się skomplikuje.

Następnego dnia spotkałam się z Anką podczas przerwy obiadowej. Wiedziałam, że mogę jej zaufać i że jej wsparcie pomoże mi odnaleźć odpowiednią drogę.

– Jak poszła rozmowa? – zapytała z zainteresowaniem, kiedy tylko usiadłyśmy przy stoliku.

– Było trudno, ale powiedziałam mu, że nasze relacje muszą pozostać profesjonalne. Piotr przyjął to ze zrozumieniem, ale widać było, że jest mu ciężko – odpowiedziałam, starając się ukryć niepokój.

Anka pokiwała głową ze zrozumieniem.

– Dobrze zrobiłaś. Musiałaś postawić granice. To ważne nie tylko dla ciebie, ale też dla niego. Może teraz będzie mu łatwiej skupić się na nauce.

– Mam nadzieję – westchnęłam, czując, jak narasta we mnie poczucie winy. – Chociaż wciąż czuję, że mogłam zrobić coś inaczej. Może byłam zbyt ostra?

– Ewa, pamiętaj, że nie jesteś odpowiedzialna za jego uczucia. Jesteś nauczycielką, a on jest uczniem. Postąpiłaś tak, jak powinnaś. Ważne, że byłaś szczera i delikatna – dodała Anka, próbując mnie pocieszyć.

Mimo jej zapewnień, nadal czułam się przytłoczona. Piotr zdominował moje myśli, choć bardzo się starałam, żeby tak nie było. Musiałam jednak znaleźć sposób, aby na nowo zbudować swój spokój i równowagę.

To było dla mnie ważne

Po kilku dniach pełnych przemyśleń i emocjonalnych zawirowań, zdecydowałam, że muszę ponownie porozmawiać z Piotrem. Chciałam upewnić się, że moje przesłanie było jasne i zrozumiałe. Wiedziałam, że kluczem do rozwiązania tej sytuacji jest postawienie wyraźnych granic, a ja musiałam zrobić to w sposób, który byłby niepodważalny.

Przygotowałam się do tej rozmowy starannie, obmyślając dokładnie każde słowo, które chciałam powiedzieć. To było dla mnie ważne, aby Piotr zrozumiał, że jego zachowanie, choć z pozoru niewinne, przekraczało granice naszej relacji. Gdy nadszedł czas, poprosiłam go o spotkanie po lekcjach.

– Piotr, dziękuję, że zgodziłeś się ze mną porozmawiać jeszcze raz – zaczęłam, próbując utrzymać spokojny ton.

– Oczywiście, pani Ewo. Coś się stało? – zapytał z wyraźnym niepokojem.

– Chciałam jeszcze raz wrócić do naszej poprzedniej rozmowy. Zależy mi, żebyśmy oboje mieli jasność co do tego, gdzie leżą granice naszej relacji. Twoje gesty były bardzo miłe, ale muszę jeszcze raz podkreślić, że nasza relacja musi pozostać zawodowa.

Piotr przytaknął, choć widziałam, że wciąż walczy z emocjami.

– Rozumiem, naprawdę przepraszam, jeśli sprawiłem pani kłopot – odpowiedział, jego głos był pełen skruchy. – Nie chciałem, żeby tak to wyglądało...

– Wiem o tym i doceniam twoje zrozumienie. Chcę, abyśmy mogli dalej pracować razem w atmosferze wzajemnego szacunku i profesjonalizmu. Proszę cię jednak, abyśmy ograniczyli naszą komunikację do spraw związanych z nauką – kontynuowałam, starając się być jak najbardziej klarowna.

– Dobrze, zrobię, co w mojej mocy – odpowiedział z wyraźnym smutkiem w głosie.

Nareszcie miałam pewność, że nasza rozmowa przebiegła pomyślnie. Piotr wydawał się mnie rozumieć, choć było widać, że nie jest mu łatwo. Ostatecznie uśmiechnął się delikatnie i pożegnał się ze mną, a ja poczułam, jak z moich ramion spada ciężar, który uwierał mnie od kilku tygodni.

Ewa, 37 lat

Czytaj także:
„Liczyłam na wyjazd do SPA, a mąż zabrał mnie na grzyby. Z leśnych umizgów wróciłam z pamiątką i nie był to kleszcz”
„Jestem sprzątaczką i dla wielu jestem niewidzialna. Sprzątam cudze łachy i przy okazji poznaję wiele sekretów”
„Gdy ja zmieniałam pampersy ojcu, siostra podróżowała za jego pieniądze. Wróciła dopiero na odczytanie testamentu”

17-23 PAŹDZIERNIKA
szaleństwo zakupów
-20% na całą ofertę BasicLab!
-20% na całą ofertę BasicLab!
Szaleństwo zakupów na www.Basi... więcej»
Kod rabatowy:ZAKUPY24
Zobacz
+
-20% na całą ofertę BasicLab!
Online
Stacjonarnie

Szaleństwo zakupów na www.BasicLab.shop! Oferta dostępna również w punkcie sprzedaży w CH Promenda. -20% na wszystko z kodem ZAKUPY24. Kod ważny od 17 do 23.10.24. Rabat nie łączy się z innymi promocjami i nie obejmuje zestawów i voucherów prezentowych. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:ZAKUPY24
Zobacz
-20% na wybrane produkty
-20% na wybrane produkty
Klasyki są wieczne! Wybierz wy... więcej»
Kod rabatowy:BALAGAN20
Zobacz
+
-20% na wybrane produkty
Online
Stacjonarnie

Klasyki są wieczne! Wybierz wygodne i ponadczasowe buty, torebki i dodatki z Balagan. Akcją rabatową objęta jest cała kolekcja poza biżuterią i produktami w Outlecie w naszym sklepie stacjonarnym i butikach w Warszawie, Krakowie i Gdyni. Szczegóły u sprzedawcy i na stronie www.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:BALAGAN20
Zobacz
-23% przy zakupach za min. 249 zł
-23% przy zakupach za min. 249 zł
Promocja obowiązuje od 17.10.2... więcej»
Kod rabatowy:SZ23
Zobacz
+
-23% przy zakupach za min. 249 zł
Online

Promocja obowiązuje od 17.10.2024r. do 23.10.2024r. na sephora.pl i w aplikacji. Uprawnia do otrzymania rabatu -23% przy zakupach za min. 249 zł. Oferta obowiązuje z kodem: SZ23. Oferta nie obejmuje kosztów przesyłki i nie łączy się z innymi promocjami – w tym rabatami, kuponami, ofertami specjalnymi, a także nie dotyczy zakupu kart upominkowych oraz usług. Oferta nie dotyczy produktów marek znajdujących się pod linkiem: https://www.sephora.pl/wykluczenia, produktów marki GOODIES lub SEPHORA GOODIES oraz kalendarzy adwentowych i zestawów świątecznych. Promocja jest dostępna w opcji Click&Collect

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:SZ23
Zobacz
-25% przy zakupach za min. 319 zł
-25% przy zakupach za min. 319 zł
Zyskaj -25% zniżki na koszyk p... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
-25% przy zakupach za min. 319 zł
Online
Stacjonarnie

Zyskaj -25% zniżki na koszyk przy zakupach za min. 319 zł! Użyj kodu: SZALENSTWO25. Oferta i szczegóły dostępne w sklepach stacjonarnych i na www.eobuwie.pl

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
-25% na zakupy za min. 499 zł
-25% na zakupy za min. 499 zł
Rabat 25% na zakupy za minimum... więcej»
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
+
-25% na zakupy za min. 499 zł
Online

Rabat 25% na zakupy za minimum 499 zł w sklepie internetowym www.karcher.pl. Oferta dotyczy produktów nieprzecenionych z kategorii Home&Garden i nie łączy się z innymi promocjami. Akcja trwa w dniach 17-23.10.2024. Kod rabatowy: SZALENSTWO25. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:SZALENSTWO25
Zobacz
-30% na wybrane kosmetyki
-30% na wybrane kosmetyki
Rabat na serie kosmetyków AA Y... więcej»
Kod rabatowy:JESIEN2024
Zobacz
+
-30% na wybrane kosmetyki
Online

Rabat na serie kosmetyków AA Y Lift Supreme i LAAB linia różowa. Wystarczy dokonać zakupu wybranych produktów na stronie www.oceanic.pl i zastosować kod promocyjny z kuponu akcji, w okienku "wprowadź kod rabatowy", w koszyku sklepu internetowego, przed dokonaniem transakcji. Szczegóły na stronie.

Oferta ważna:17 - 23.10.2024
Kod rabatowy:JESIEN2024
Zobacz
REKLAMA