Jeśli oceniamy obiektywy w aparatach wyposażonych w jeden obiektyw musimy brać pod uwagę ich kąt widzenia. Od tego parametru zależy wszak jaką część przestrzeni nasz aparat zarejestruje. Obiektywy porównuje się często do ludzkiego oka, którego choć kąt widzenia wynosi ok. 120 to w dynamicznie i wyraźnie wykorzystujemy tylko 50 stopni. Stąd też popularna 50-tka traktowana jest przez fotografów jako standardowe szkło. Obiektywy zapewniający nam większe pole widzenia nazywamy szerokokątnymi, a taki, który ma je mniejsze długoogniskowymi.
Głównym parametrem podawanym przez producentów i sprzedawców aparatów kompaktowych jest krotność zoom ich obiektywów. Z kolorowych pudełek nasze oczy czarują coraz większe liczby. Ogniskowa tych obiektywów jest zazwyczaj bardzo szeroka więc zamiast przedziału w mm podaję się iloraz najmniejszej i największej ogsnikowej (np. zoom „2x” może być ekwiwalentem ogniskowych 25-50 mm).
Obecnie najczęściej reklamowane krotności zoom to 8, 10 czy 12x. Informacja taka niestety mówi nam, tylko o tym jak duży zakres ogniskowych oferuje aparat, pomijając jaki to zakres Kupując aparat powinniśmy najpierw sprawdzić jak szeroki kąt możemy uzyskać gdyż to właśnie z niego a nie maksymalnego przybliżenia będziemy najczęściej korzystać robiąc zdjęcia.
Sprawdź: Co to jest ogniskowa?
Kąt widzenia należy od trzech parametrów: ogniskowej, wielkości pola obrazowego oraz sposobu odwzorowania. Wielkość pola obrazowego zależy ściśle od konstrukcji aparatu i tutaj niewiele możemy zdziałać.Kadr fotograficznyw aparatach małoobrazkowych jest prostokątem, co oznacza, że kąt widzenia aparatu różni się, jeśli zmierzymy go w pionie i w poziomie, dlatego też przyjęło się podawać kąt widzenia obiektywów mierzony po przekątnej kadru .
Obiektywy ze względu na kąt widzenia dzielimy na następujące rodzaje:
superszerokokątne –kąt widzenia powyżej 84°,
szerokokątne –kąt widzenia 82°–64°,
standardowe –kąt widzenia zbliżonym do ludzkiego oka: 63-34°,
teleobiektywy – kąt widzenia 33°-8°,
superteleobiektywy – kąt widzenia poniżej 8°.
Warto przy owym podziale wspomnieć o charakterystycznych obiektywach typu fisheye. Często błędnie podaję się ich kąt widzenia jako 180 stopni (lub więcej ! ). Owy błąd związany jest z charakterystycznym rodzajem odwzorowanie zastosowanym w tym obiektywie. Ten specyficzny sposób pozwala na osiągniecie takich kątów lecz obraz ten daleki jest od rzeczywistości.
Zobacz: Jak działa migawka?
Kat widzenia choć najważniejszy nie może być rozpatrywany w oderwaniu od wielkości matrycy ( a więc powierzchni na jaką pada światło i powstaje obraz). Ten sam obiekt na matrycy kompaktu zajmie połowę jej powierzchni, na lustrzance powiedzmy 1/8, zaś w aparacie średnioformatowym 1/20.
W czasach fotografii cyfrowej określając kąt widzenia należy wziąć pod uwagę obiektyw jak i konkretny model aparatu. W wyniku zmian powstał termin współczynnik wydłużenia ogniskowej, który określa ile mniejsza od klatki filmu małoobrazkowego jest zastosowana w aparacie matryca, oraz jak trzeba dobrać ogniskową aby uzyskać ten sam kąt widzenia.
Rybie oko
Fisheye oddaje sposób odwzorowania obrazu jpodobny do tego, którym charakteryzuje się ludzkie oko. My jednak nie widzimy świata w taki sposób jak pokazuje to ten obiektyw. Dlaczego ? Po pierwsze, przy kącie widzenia ludzkiego oka różnica jest stosunkowo niewielka, a obrazy znajdujące się na obrzeżach kadru znajdują się na dobra sprawę w nieostrości.Kolejnym powodem jest nasz mózg, który dba o to aby to co widzimy nas zbytnio nie rozpraszało.
Zdecydowana większość obiektywów tego typu zapewnia kąt widzenia 180° po przekątnej kadru. Ponieważ rzutowany na matrycę bądź film obraz ma kształt kołowy, kąt widzenia takiego obiektywu w każdej osi wynosi tyle samo.
W przypadku „rybiego oka” ciężko jest obliczyć rzeczywisty kąt widzenia ponieważ jest on uzależniony od konstrukcji konkretnego obiektywu. Dodatkowo zniekształceń nie da się odwzorować bez zniekształceń na płaszczyźnie matrycy.