Leki na padaczkę mogą otępiać psa fot. Fotolia

Jak pomóc psu podczas ataku padaczki?

Twój pies ma atak padaczki, a Ty nie wiesz jak się odpowiednio zachować w czasie jego trwania, jak i po nim? Dostaliśmy list od Przemysława, który ma podobny problem. Odpowiada na niego lekarz weterynarii – Anna Włodarczyk, która dzieli się z nami cennymi wskazówkami dotyczącymi padaczki u psa.
/ 12.11.2012 10:56
Leki na padaczkę mogą otępiać psa fot. Fotolia

Pytanie czytelnika

Jak zachować się podczas ataku padaczki u psa?

Mój 9-letni pies, sznaucer miniaturka, we wrześniu bieżącego roku miał pierwszy atak padaczki. Objawiała się ona gwałtownym przebieraniem łap aż do momentu całkowitego zesztywnienia. Po chwili skurcze minęły, jednak mój pupil wciąż nie oddychał. Doszedł do siebie dopiero po wykonanym przeze mnie sztucznym oddychaniu. Kolejne dwa  ataki miały miejsce w październiku. Weterynarz przepisał mu ½ tabletki Relanium i jedną tabletkę Luminalum UNIA 15mg. Zachowanie psa po zażyciu zalecanych lekarstw jest co najmniej dziwne. Mało tego, po dwóch dniach dostał kolejnego ataku, ale prawdopodobnie spowodowany był podaniem mu tylko ½ Luminalum. Moje pytanie brzmi następująco: jak zachować się w chwili ataku, kiedy pies traci oddech? Proszę o poradę. ~ Przemysław

 

Odpowiedź weterynarza

Zalecane lekarstwa i wizyta u weterynarza

Informacja o tym, jak udzielić psu pierwszej pomocy znajduje się w  artykule, który  został już opublikowany.

Polecamy: Pierwsza pomoc u psów

To, co Pan zrobił, było bardzo dobrym i skutecznym postępowaniem. U psów miniaturowych zdarzają się problemy z budową tchawicy w związku z niewielkimi rozmiarami samego zwierzęcia i zmianą standardowego "wilczego" wzorca budowy. W sytuacji powtarzających się ataków konieczna będzie wizyta u lekarza, który zaleci wyższe dawki leków lub wprowadzi dodatkowe leczenie z zastosowaniem bromku potasu. Dobrze byłoby również wykonać dodatkowe badania krwi, które pozwolą na ocenę wydolności wątroby i nerek oraz sprawdzić poziom glukozy. Takie badania mogą  rzucić pewne światło na samą specyfikę leczenia. Mało prawdopodobne jest jednak,  by w opisanym przypadku przyczyna ataków leżała poza ośrodkowym układem nerwowym.

Niestety - leki stosowane w leczeniu padaczki czynią zwierzę otępiałym, zwłaszcza w początkowym okresie leczenia. Podstawowym lekiem stosowanym w terapii  padaczki jest Luminal, w następnej kolejności zażywamy  bromek potasu (niestety bardzo kłopotliwy w podawaniu, gdyż jest bardzo gorzki). Relanium stosuje się doraźnie wyłącznie do przerywania ataków - w czasie ataku aplikuje się doodbytniczo czopek zawierający odpowiednią dawkę leku. Pozdrawiam.

Anna Włodarczyk, lekarz weterynarii

Zobacz: Padaczka u psa - jaki jest przebieg i leczenie?

Niepokoisz się stanem zdrowia Twojego pupila? Nie wiesz jak mu pomóc? Napisz do nas na adres e-mail: lifestyle@infornext.pl. Na Twoje pytanie odpowie lekarz weterynarii, Anna Włodarczyk.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)