Żywność rafinowana - dlaczego warto ograniczyć jej spożywanie?

Produkty poddane rafinacji są uważane za gorsze - dlaczego? Białą mąkę poleca się zastąpić pełnoziarnistą, a biały cukier - miodem. Na czym polega proces rafinacji produktów i jakie składniki są wówczas tracone?
/ 08.11.2013 12:23

Zakupy

Rafinacja - na czym polega?

Rafinacja to inaczej oczyszczanie substancji za pomocą metod fizycznych lub chemicznych. W przemyśle spożywczym najczęściej służy nadaniu produktom określonych cech (np. innej barwy) oraz przedłużeniu ich trwałości. Ubocznym skutkiem rafinacji jest jednak pozbawienie produktu jego cennych składników, niezbędnych do prawidłowego odżywienia komórek.

Zobacz także: Czym można zastąpić cukier?

Popularne produkty rafinowane - na co uważać?

Biały cukier

Ten produkt dostarczamy wraz z dietą, dlatego ci, którzy nie słodzą napojów, nieświadomie przyjmują go w niezliczonych produktach spożywczych. Żywność wysokoprzetworzona zawiera równie dużo cukru jak i soli - to dlatego niezdrowo jest dosalać czy dosładzać potrawy. Nawet, jeśli coś wydaje się pozbawione smaku słonego lub słodkiego zawiera już wystarczająco dużo soli lub cukru, a nasz przyzwyczajony do pewnych smaków gust kulinarny wysyła mylne sygnały.

Biały cukier to jednak puste kalorie, które nie dostarczają właściwej energii, a jedynie chwilowo dają uczucie sytości i pobudzenia. Cukier znajdziemy zarówno w czekoladzie, białym chlebie jak i w ketchupie. Dlaczego należy unikać cukru rafinowanego? Do jego strawienia organizm wykorzystuje energię czerpaną z własnych tkanek. Szybko więc "spada nam cukier" i czujemy zmęczenie – organizm znów domaga się dostarczenia kolejnej porcji energii, co powoduje błędne koło.

Zamiast białego cukru warto wybrać miód lub stewię, a ochotę na słodkie poskromić porcją owoców. To na pewno zdrowsza alternatywa dla słodyczy.

Biała mąka i białe pieczywo

Białą mąkę znajdziemy nie tylko w białym chlebie – jest wykorzystywana także przy produkcji innych rodzajów pieczywa, podczas gdy zdrowsze odmiany mąki stanowią jedynie ułamek składu pełnoziarnistych bułek.

Biała mąka jest pozbawiona soli mineralnych i cennych witamin – prawie w ogóle nie zawiera też błonnika, co grozi zaparciami i nie pozwala na oczyszczanie organizmu z toksyn.

Olej rafinowany

W zasadzie ciężko jest dostać olej nierafinowany – zdecydowana większość produktów w ofercie olejów stanowią oleje rafinowane. Rafinacja oleju sprawia, że jest on klarowny i po prostu "ładnie wygląda", pozbawia się go przy tym metali ciężkich a przy tym przedłuża trwałość. Rafinacja w wysokiej temperaturze sprawia jednak, że nienasycone kwasy tłuszczowe ulegają przekształceniom na tłuszcze typu trans, a więc te szczególnie niebezpieczne dla zdrowia.

Oleje nierafinowane są droższe, mętne i mniej trwałe, ale ich spożywanie jest zdrowsze – tłoczenie w stosunkowo niskiej temperaturze zapobiega wytwarzaniu rakotwórczych tłuszczów typu trans.

Zobacz także: Po czym poznać, że olej nie nadaje się już do smażenia?