Smarować czy nie?

Od zawsze panoszą się na naszym stole. W zależności, kto co lubi: masło i margaryna. Ale co jest dla nas najlepsze?
/ 29.08.2012 06:30

Od zawsze panoszą się na naszym stole. W zależności, kto co lubi: masło i margaryna. Ale co jest dla nas najlepsze?

Czym się różni masło od margaryny?

Masło jest produktem odzwierzęcym, powstałym ze śmietany mleka krowiego i zawiera minimum 80% tłuszczu. Margaryna natomiast jest pochodzenia roślinnego (oleje) i może mieć od 40 do 80% tłuszczu.

Smarować czy nie?

Masło z uwagi na to, że pochodzi od zwierząt ma więcej nasyconych kwasów tłuszczowych, których za wiele nie powinniśmy spożywać, ponieważ są przyczyną wzrostu cholesterolu we krwi, a co za tym idzie chorób serca i naczyń krwionośnych. Natomiast margaryna w przeciwieństwie do masła jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które dobrze wpływają na nasz organizm, wykazując działanie kardioprotekcyjne oraz obniżające poziom złego cholesterolu. Margaryna może poszczycić się także zawartością niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych – omega-3 i omega-6. Są one szczególnie przydatne w rozwoju, ale też pomagają w utrzymaniu prawidłowej lepkości krwi, ilości cholesterolu i biorą udział w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej.

Masło naturalnie zawiera witaminy: A, E, D oraz kartenoidy, co bardzo ułatwia przyswajanie tych witamin z innych produktów. Z kolei margaryna jest wzbogacana witaminami A i D, które nie występują w roślinach.

Prawdziwe masło jest białe, jednak producenci barwią je często naturalnymi barwnikami (beta-karoten) w celu uzyskania kremowego lub żółtawego koloru. Margaryna też ma żółty odcień. Konsystencja masła jest twarda i pod wpływem niskiej temperatury bardziej twardnieje. Margaryna natomiast jest miękka niezależnie od działania zimna.

„Izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych” – co to takiego?

Są to nienasycone kwasy tłuszczowe, które mają właściwości nasyconych kwasów tłuszczowych, wiec są bardzo szkodliwe, nawet bardziej od nasyconych kwasów tłuszczowych z masła. Przez to, że podnoszą poziom cholesterolu, wiodą do rozwoju miażdżycy w naczyniach tętniczych. Ponadto istnieją pogłoski o tym, że spożywanie tego rodzaju tłuszczów koreluje z niską masą urodzeniową niemowląt oraz demobilizuje naszą odporność.

Kiedy masło, kiedy margaryna?

Masło z uwagi na zawartość witamin wskazane jest dzieciom do 7. roku życia, kobietom w ciąży i matkom karmiącym. Raz na jakiś czas zdrowe osoby, bez wysokiego poziomu cholesterolu mogą stosować masło. Margaryna jest wskazana dla młodzieży i osób dorosłych, ponieważ zbija zły cholesterol i zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego. Najkorzystniej stosować margaryny, których właściwości obniżające poziom złego cholesterolu zostały klinicznie udowodnione, np. Benecol, Flora ProActive. Margaryny, które warto stosować, to te miękkie, zamknięte w plastikowych pojemnikach.

Jeżeli tylko chcemy, możemy nawet całkowicie zrezygnować z tych smarowideł. W ciągu dnia zwykle zjadamy wystarczającą ilość tłuszczu. Alternatywą dla masła i margaryny może stać się awokado, które jest źródłem wielu witamin i pierwiastków.