Płatki śniadaniowe – których lepiej unikać?

Płatki śniadaniowe czekoladowe, z dodatkiem liofilizowanych owoców, cynamonu, obficie okraszone miodem i... syropem glukozowo-fruktozowym. Jakich płatków lepiej nie kupować?
/ 08.08.2013 12:20

Płatki

Zdrowie płatki na śniadanie

Płatki dla dzieci stanowią niemal połowę wszystkich płatków kupowanych w Polsce. Garść tego przysmaku z dodatkiem szklanki mleka to ulubione nie tylko przez maluchów szybkie śniadanie. Nie jest ono niestety zdrowe. Płatki zazwyczaj zawierają bardzo duże ilości cukru, tłuszczu oraz mąki pozbawionej cennych składników mineralnych i witamin. Cóż z tego, że dodawane są do nich witaminy i składniki mineralne, jeżeli ich przyswajalność jest znikoma w porównaniu do zapomnianej już owsianki czy pełnoziarnistego muesli.

Słodzone płatki śniadaniowe mają bardzo dużo kalorii, nawet więcej niż frytki, hamburger czy pizza!

Zamiast słodkich czekoladowych kuleczek, lepiej wybrać zwykłe płatki kukurydziane (są wytwarzane z pełnego ziarna) albo pełnoziarniste muesli i dorzucić do nich garść nasion słonecznika, kilka orzechów, suszonych moreli czy rodzynek, wkroić jakiś owoc i do tej mieszanki dolać najzdrowsze mleko – 1,5 %.

Zobacz także: Ile kalorii mają płatki śniadaniowe?

Podczas zakupów czytaj etykiety płatków śniadaniowych

Czytaj przed  kupnem, informacje na opakowaniu. Sprawdź kaloryczność (niektóre płatki zawierają 400 kcal w 100 g), ilość błonnika (im więcej, tym lepiej - zazwyczaj 3 g, a nawet 7 g). Cukier to: syrop glukozo – fruktozowy, glukoza, fruktoza. Do płatków dodawane są także inne całkowicie zbędne substancje: tłuszcze trans, sól, mleko w proszku (tłuszcz i cholesterol), konserwanty, emulgatory, sztuczne barwniki czy aromaty.  Sprawdzaj cenę. Kilogram płatków może kosztować10zł, ale również 35 zł, i to bez względu na wartości odżywcze.

Uwaga na określenia "fitness" czy "light"

Nazwy typu „Fitness", „fit", "light" - zazwyczaj z rysunkiem smukłej sylwetki na opakowaniu i dopiskiem "lekki posiłek" - te hasła to zwykły chwyt reklamowy. Takie produkty mają tyle samo kalorii (albo nawet więcej: 360-415 kcal).

Slogan -"Wzbogacone wapniem" - po pierwsze, wapń wchłania się najlepiej z mleka, a po drugie, do opakowania płatków producent dosypał bardzo dużo cukru.  Hasło - "Moc owoców" - jeśli są to suszone rodzynki czy śliwki, to dobrze. Natomiast jeśli są to kandyzowane owoce - gorzej, bo zawierają puste kalorie.  "Płatki i mleko" – napisane  na słodkich batonach oznacza dużo  węglowodanów,  za dużo cukru i mleko w proszku, które, zawiera tłuszcz i dużo mniej wartości odżywczych niż normalne mleko.

Co warto wiedzieć o płatkach?

Słodkie płatki śniadaniowe nie są idealnym śniadaniem dla dzieci. Dlaczego? Duża dawka cukru we krwi sprawi, że dziecko po godzinie od śniadania znów będzie głodne. Przyzwyczajenie  dziecka do cukru od rana co może w przyszłości odbić się negatywnie na zdrowiu naszych pociech. Płatki śniadanie nie są wcale dietetyczne czy małokaloryczne. Średnia porcja płatków to około 240 kcal ze szklaną mleka 2%- 100 kcal daje nam wyniki 340 kcal . Dla porównania : jajecznica z 2 jaj, szklanka mleka, kromka razowego chleba i pomidora- 315 kcal, szklanka mleka, kanapka z chleba razowego, szynki i ogórka- 280 kcal. Różnica jest ogromna!

Co ciekawe – statystycznie każdy Polak zjada w ciągu roku przeszło kilogram płatków śniadaniowych. W sumie wydajemy na nie 60 mln zł rocznie, a ich sprzedaż wciąż rośnie. Daleko nam jednak do Irlandii (na osobę przypada ok. 8 kg) czy Anglii (prawie 6 kg). Jeśli chcemy dogonić kraje zachodnie, róbmy to w zdrowym stylu, wybierając płatki pełnoziarniste.

Zobacz także: Płatki - jeść, żeby schudnąć?