Pijmy wodę - nie tylko w lecie!

Czy wiesz, że organizm dorosłej kobiety składa się przeciętnie w około 55% z wody? A u dorosłego mężczyzny zawartość ta osiąga aż 65%! Woda jest niezwykle ważna w naszej codziennej diecie, jednak często o tym zapominamy. Jak uzupełniać jej niedobory? Sprawdź!
/ 19.09.2010 19:08
Pijmy wodę - nie tylko w lecie!

Po co nam tyle wody?

Dobre nawodnienie jest podstawą nie tylko zdrowia, ale także urody. Z wodą dostarczane są komórkom substancje odżywcze, a wypłukiwane szkodliwe metabolity i toksyny. Skóra, której brakuje wody, jest sucha, gorzej napięta i pozbawiona blasku.

Większość wody znajduje się we wnętrzu komórek budujących nasz organizm, mniejsza część wchodzi w skład krwi, limfy i płynu tkankowego.

Ile płynów potrzebuje nasz organizm?

Człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje dziennie ok. 2 litrów płynów. Należy jednak pamiętać, że przebywanie w gorącym środowisku, a zwłaszcza wysiłek fizyczny podczas upałów prowadzić mogą do utraty nawet kilku litrów wody w ciągu godziny, a straty te powinny być na bieżąco uzupełniane.

Jak się manifestuje odwodnienie?

Utrata płynów prowadzi do pobudzenia znajdującego się w mózgu ośrodka pragnienia. Zdrowy człowiek odczuwając pragnienie uzupełnia niedostatki płynów. U osób starszych wrażliwość ośrodka pragnienia jest zmniejszona, co sprawia, że bardzo łatwo dochodzi u nich do odwodnienia - dlatego też, zwłaszcza podczas upałów, powinny one pić mimo braku pragnienia.

Odwodnienie objawia się m.in. osłabieniem, uczuciem niepokoju, suchością śluzówek, przyspieszeniem czynności serca, spadkiem ciśnienia krwi. Doprowadzić może do utraty przytomności, a w skrajnych przypadkach – nawet do śmierci.

Polecamy: Woda czy izotonik - co pić podczas wysiłku fizycznego?

Kiedy powinniśmy pić?

Pierwszą porcję płynów warto wypić zaraz po wstaniu z łóżka. Wspomoże to pracę jelit, co jest szczególnie korzystne w przypadku osób cierpiących z powodu zaparć. Nie należy natomiast pić dużych ilości płynów podczas posiłków – prowadzi to do rozcieńczenia soków trawiennych, co utrudnia pracę znajdującym się w nich enzymom.

Najlepiej pić małymi porcjami, ale za to często i regularnie – nie czekając, aż pojawi się uczucie pragnienia.

Czym gasić pragnienie?

Zdecydowanie najlepsza jest niegazowana woda mineralna. Kolorowe napoje zawierają zwykle duże ilości cukru (są więc źródłem „pustych kalorii”), a ponadto mnóstwo dodatków chemicznych (barwników, konserwantów). Sztuczne aromaty i konserwanty znajdują się także w aromatyzowanych wodach mineralnych. Spośród herbat najlepiej wybierać herbatę zieloną i białą – oczywiście niesłodzone.

Polecamy: Zielone bogactwo smaku - melisa i mięta

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)