Pięć powodów, żeby jeść ziemniaki

Przeciwnie do tego, co się powszechnie sądzi, ziemniaki są jarzyną; dostarczają energii i witamin, posiadają niezaprzeczalne walory odżywcze.
/ 30.08.2008 00:23

Przeciwnie do tego, co się powszechnie sądzi, ziemniaki są jarzyną; dostarczają energii i witamin, posiadają niezaprzeczalne walory odżywcze.

Ziemniaki nie tuczą
Wbrew panującemu przekonaniu ziemniaki wcale nie są tuczące, są raczej niskokaloryczne. Ugotowane w mundurkach, dostarczają zaledwie 76 kcal/100 g, podczas gdy ta sama ilość chleba zawiera 250 kcal, a 100 g makaronu - 150 kcal.
Rozsądne jest także jedzenie ziemniaków w postaci purée. Tłuczone kartofle wzbogacone Pięć powodów, żeby jeść ziemniakidodatkiem mleka i masła zawierają 96 kcal w 100 gramach. Frytki natomiast stanowią już zagrożenie dla linii, dostarczają bowiem 274 kcal na 100 gramów. Najbardziej niebezpieczne okazują się chipsy; 568 kcal na 100g.

Ziemniaki dostarczają energii
Te węglowodany złożone ( 20g/100g ) sycą, a także dostarczają sporej dawki energii, utrzymującej się przez dłuższy czas. Aby ją w pełni wykorzystać, lepiej jest ugotować ziemniaki na parze lub w łupinach. Idealne byłoby dodać trochę masła i plaster szynki, aby wspomóc metabolizm i w ten sposób ułatwić przyswajanie węglowodanów złożonych

Ziemniaki regulują przechodzenie zawartości jelitowej
Ziemniaki są przede wszystkim jarzyną, a oprócz tego skrobią. Im są młodsze, tym więcej zawierają aktywnego błonnika ( mniej agresywnego niż celuloza, jaka jest zawarta w otrębach ), co pozwala przeciwdziałać zaparciom i biegunkom.

Ziemniaki są bogate w witaminy
Dawka witaminy C (45 mg na 100 g młodych ziemniaków i 13mg na 100 g ziemniaków dłużej przechowywanych ), po zjedzeniu normalnej dwustugramowej porcji pozwala w dużej mierze zaspokoić dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę.
Ziemniak zawiera także witaminy z grupy B ( B1, B3, B6 ), niezbędne do ogólnego metabolizmu. Aby w pełni te witaminy wykorzystać, starajmy się gotować ziemniaki krótko, najlepiej na parze.

Ziemniaki obfitują w mikroelementy
Jedząc ziemniaki możemy uzupełnić niedobór magnezu, jaki często występuje u kobiet, które się odchudzają. Ponadto zawartość potasu zapobiega skurczom mięśni u sportowców. Wreszcie ziemniaki zawierają żelazo, które w połączeniu z witaminą C przeciwdziała utracie żelaza przez kobiety podczas menstruacji.

Jedzmy więc ziemniaki, najlepiej przyprawione sosem winegret z sokiem z cytryny, obficie posypane zieloną pietruszką.