Odżywianie w czasie sesji - co jeść, by zdać egzaminy?

Sesja to okres zwiększonej aktywności umysłowej. W tym czasie, dobrze jest sięgać po produkty wspomagające koncentrację i pamięć, które dostarczą energii na całodzienną naukę. Poniżej przedstawiamy produkty, które warto włączyć do diety podczas sesji.
/ 15.01.2013 11:10

Sesja

Orzechy poprawią wydajność umysłu

Między posiłkami warto wybrać produkty, takie jak orzechy. Są bogate w „dobre” kwasy tłuszczowe (NNKT), które korzystnie oddziałują na funkcjonowanie naszego mózgu. Spośród orzechów najlepszym źródłem NNKT są orzechy włoskie, ale równie dobrze, mogą to być migdały, orzechy laskowe czy nerkowce. Lepiej zrezygnować z orzechów solony, ponieważ sól  jak powszechnie wiadomo zwiększa kaloryczność produktów i ciśnienie krwi, a oprócz walorów smakowych, nie posiada istotnych wartości odżywczych. Orzechy powinno się jeść w umiarkowanych ilościach, gdyż są dość kaloryczne, właśnie ze względu na obecny w nich tłuszcz.

Pestki dyni dla zdrowia

Ciekawym pomysłem na przekąskę są pestki dyni. Są niskokaloryczne, a przy tym zawierają witaminy z grupy B, magnez i potas, czyli składniki ułatwiające koncentrację. Poza tym są źródłem NNKT, które jak już wspomniano wcześniej, dobroczynnie wpływają na pracę mózgu.

Czekolada na  dobrą pamięć

Dobrą przekąską w czasie sesji, która jest i smaczna i zdrowa, jest czekolada gorzka. Taka czekolada powinna mieć co najmniej 65% miazgi kakaowej.  Pomaga w koncentracji, ułatwia zapamiętywanie i rozjaśnia umysł. Zawiera dużo mniej cukru niż jej mleczna koleżanka, przez co można pozwolić sobie na jej jedzenie w nieco większej ilości.  W czasie sesji warto po nią sięgnąć, gdyż jest dobrym źródłem magnezu i potasu, a więc składników znanych ze swojego dobroczynnego wpływu na pamięć i koncentrację.

Zobacz też: Sesja - jak poprawić sprawność umysłu?

Suszone owoce dobre na co dzień

W czasie sesji i nie tylko, warto włączyć do naszej diety suszone owoce. Zawierają szereg witamin i składników mineralnych, które są o wiele łatwiej przyswajalne z takich produktów, niż suplementów diety. Dobrze sięgnąć zwłaszcza po rodzynki, które są bardzo dobrym źródłem witamin z grupy B, wspomagającej pracę mózgu i ułatwiającej koncentrację. Daktyle z kolei są bogate, m.in. w magnez i potas, czyli pierwiastki zwiększające koncentrację. Ponadto zawierają witaminę A, korzystnie wpływającą na wzrok. Suszone jabłka są także dobrym źródłem magnezu.

Posiłki w czasie sesji - co wybrać?

Posiłki spożywane w czasie sesji powinny być smaczne i zdrowe, a przy tym dostarczające  odpowiednich składników odżywczych. Śniadanie powinno dostarczać energii na cały dzień wytężonej pracy umysłowej. Dobrze jest zastąpić biały chleb pieczywem pełnoziarnistym. Zawiera ono, m.in. witaminy z grupy B, a także składniki mineralne wpływające na koncentrację, czyli magnez. Musli to także dobry pomysł na śniadanie w czasie sesji. Produkty mleczne, takie jak jogurt to dobre źródło witaminy B. Masło, którym smarujemy chleb to jedno z lepszych, naturalnych źródeł witaminy A, która wpływa na wzrok, więc nie warto z niego rezygnować,  pomimo jego kaloryczności.

Na obiad warto jeść kasze, np. jaglaną czy gryczaną. Kasza jaglana jest dobrym  źródłem białka i węglowodanów złożonych (skrobi), które pomału rozkładają się w naszym żołądku i przez to dają długotrwałe odczucie sytości. Jest ona źródłem witamin z grupy B, dobrze wpływających na pamięć. Co ważne jest produktem bezglutenowym. Ponadto zawiera lecytynę, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu nerwowego i mózgu. Do jadłospisu dobrze włączyć ryby, przede wszystkim na ich dużą zawartość „dobrych” kwasów tłuszczowych (omega -3). Są bogate w różne składniki mineralne, chociażby magnez, tak potrzeby w czasie wysiłku umysłowego. Aby urozmaicić posiłek można sięgnąć po warzywa, gdyż są lekkostrawne i bogate w magnez, tj. fasolkę szparagową, szpinak, brukselkę, brokuł i kukurydzę.

Kolacja nie powinna być ciężka i może składać się z sałatki. Można do niej dodać indyka, który jest mięsem lekkostrawnym i zawiera dużo więcej wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (czyli zdrowych), niż inne gatunki drobiu. Do sałatki można dodać oliwki, także bogate w „dobre” kwasy tłuszczowe. Całość dobrze polać olejem rzepakowym lub oliwą z oliwek, ze względu na swoje cenne wartości odżywcze, w tym przede wszystkim kwasy nienasycone, regulujące pracę mózgu.

Na rynku dostępne są preparaty w tabletkach, mające na celu zwiększyć pamięć i koncentrację. Należy pamiętać, że przyswajalność witamin i składników mineralnych z suplementów diety jest słabsza niż bezpośrednio z naturalnych produktów.

Polecamy: Kawa - wróg czy przyjaciel człowieka?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (2)
/06.02.2013 10:30
Naturalnie i zdrowo - podoba mi się. Może faktycznie coś w tym jest i warto poświęcić trochę więcej czasu na przygotowanie śniadania czy obiadu aby nauka poszła sprawniej.
/16.01.2013 10:21
Nic nie napisali o kofeinie... bardzo dużo kofeiny, do tego żeń szeń może być.. Najlepiej całkiem sporo suplementów diety wspomagających procesy pamięci