Jak uniknąć świątecznego obżarstwa?

Święta kuszą nas przysmakami, na które czekamy cały rok. Co zrobić, by podczas Bożego Narodzenia nie przybrać na wadze? Jakie produkty wybrać, by zastępując kaloryczne składniki, potrawy nie straciły smaku? Jak, ile i co jeść, by bez problemu zmieścić się w zakupioną już sylwestrową kreację?
/ 17.12.2012 15:55
Wigilia/fot. Fotolia

Jeść, albo nie jeść – oto jest pytanie…

Przestrzeganie diety bywa trudne na co dzień, a co dopiero podczas świąt, kiedy na stole pojawiają się nasze ulubione potrawy. Do tego w dużych ilościach i najczęściej przyrządzone według staropolskich przepisów. Kilkudniowe ucztowanie może negatywnie odbić się na naszym zdrowiu oraz sylwetce. Zwłaszcza osoby będące na diecie narażone są na wiele kalorycznych pokus. Czy zatem jedynym sposobem na uniknięcie dodatkowych centymetrów w pasie jest rezygnacja z tradycyjnych przysmaków?

„Dieta nie powinna wykluczać kosztowania świątecznych specjałów. Jeśli podczas przygotowywania i spożywania potraw będziemy pamiętali o najważniejszych zasadach zdrowego odżywania, nie musimy obawiać się niechcianych kilogramów. Świąteczne menu należy odpowiednio wcześniej zaplanować, o pomoc warto również poprosić dietetyka” – mówi Zofia Urbańczyk, kierownik Departamentu Dietetyki w Natruhouse.

Czym zastąpić kaloryczne składniki?

Zamiast rezygnować z ulubionych dań, takich jak bigos, pierogi czy barszcz, wystarczy przygotować je w mniej kaloryczny sposób. Unikajmy przede wszystkim smażenia potraw (mięs, pierogów, ryb), zwłaszcza na głębokim tłuszczu, wybierając zdrowsze metody obróbki – pieczenie lub gotowanie.

Odstawmy także niezdrowe dodatki w postaci boczku lub skwarków. Przyrządzając tradycyjny bigos możemy zamienić proporcje i dodać więcej  chudego, białego mięsa.

„Osoby będące na diecie powinny uważać na dodatkowe węglowodany – ziemniaki czy kluski, które lepiej zamienić na większą porcję surówki. Do jej przygotowania zamiast śmietany czy majonezu wybierzmy np. jogurt naturalny. Kaloryczną pułapka są również alkohole i słodkie napoje, głównie te gazowane. Zastąpmy je szklanką wody mineralnej z cytryną lub filiżanką czerwonej herbaty” – dodaje dietetyk Z. Urbańczyk.

Pamiętajmy też, że nie wszystkie świąteczne potrawy są aż tak kaloryczne. Bez większych obaw możemy sięgać np. po pierogi z kapustą i grzybami, czysty barszcz czerwony przygotowany na wywarze z samych warzyw oraz odpowiednio przyrządzone ryby (gotowane, pieczone lub z grilla). Do tych najzdrowszych zalicza się m.in. karpia, dorsza, solę czy flądrę.

Zobacz także: Jak wytrwać na diecie na przyjęciu?

Najważniejsze wskazówki

Podczas świątecznych dni warto szczególnie pamiętać o właściwych nawykach żywieniowych. Chcąc spróbować wielu potraw, nakładajmy na talerz mniejsze porcje, a pomiędzy kolejnymi posiłkami róbmy sobie przerwy.

"Zdecydowanie złym pomysłem jest głodzenie się przez cały dzień, aby później zjeść więcej. Nawet jeśli uroczystość trwa do późnych godzin wieczornych, ostatni posiłek powinniśmy zjeść 3-4 godziny przed snem, żeby nadmiar spożytych kalorii nie zamienił się w tkankę tłuszczową. Duże znaczenie ma również odpowiednie łączenie dań – mając ochotę na coś słodkiego, nie decydujemy się na deser zaraz po sytym obiedzie” – przekonuje dietetyk Z. Urbańczyk.

Jeśli mamy obawy, czy świąteczne menu nie pokrzyżuje naszych planów związanych ze szczupłą sylwetką lub nie zaprzepaści osiągniętych już rezultatów, zawsze warto poprosić o pomoc dietetyka. Specjalista doradzi nam, jak zaplanować jadłospis, poleci przepisy na dietetyczne potrawy i udzieli praktycznych wskazówek.

Źródło: materiały prasowe Royal Brand PR/kb

Zobacz również: Jak działają suplementy diety hamujące apetyt?

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)