POLECAMY

Czy grzybek tybetański jest tak bezpieczny, jak myślisz? Co musisz o nim wiedzieć?

Grzybek tybetański często dodawany jest do kefirów. Nie zawsze jednak przyniesie same korzyści – kiedy nie powinnaś go używać?
Wioletta Górecka / 4 miesiące temu
Czy grzybek tybetański jest tak bezpieczny, jak myślisz? Co musisz o nim wiedzieć? fot. Adobe Stock

Kefir uważany jest za jeden z najzdrowszych napojów – dostarcza mnóstwo witamin oraz zawiera probiotyki. Grzybek tybetański to popularne kultury bakterii, dzięki którym otrzymuje się tak zwany kefir tybetański. Jego dobroczynny wpływ na organizm doceniali już tybetańscy mnisi. Grzybek tybetański wpływa pozytywnie na układ immunologiczny, może opóźniać procesy starzenia, a nawet działać przeciwnowotworowo.

Grzybek tybetański to niezwykle popularne kultury bakterii, których używa się do fermentacji mleka. Wyglądem przypomina różyczki kalafiora, a dodanie go do kefiru pozwala otrzymać kefir tybetański. Cieszy się on doskonałą opinią, a jego właściwości lecznicze doceniane są przez tybetańskich mnichów od tysiącleci. Jakie korzyści daje grzybek tybetański? Czy jest bezpieczny dla każdego?

Prozdrowotne właściwości kefiru

Kefir to jeden z najzdrowszych produktów fermentacji mleka. Zawiera mnóstwo witamin, w tym z grupy B, wapń, kwas foliowy, fosfor, witaminy D i K, a także niewielką ilość tłuszczu. Najważniejsze właściwości prozdrowotne wykazują jednak zawarte w nim probiotyki.

Grzybek tybetański – wzmocnienie działania kefiru

Działanie kefiru może być również „podkręcone” - ogromną popularność zdobył (i zdobywa nadal) grzybek tybetański, który dodaje się do mleka podczas tworzenia kefiru. Grzybek tybetański znany jest również jako tybetańskie ziarna kefirowe. Na podstawie dotychczas przeprowadzonych badań i obserwacji twierdzi się, że grzybek tybetański wykazuje mnóstwo dobroczynnych właściwości dla organizmu:

  • wzmacnia układ odpornościowy
  • niszczy bakterie i grzyby
  • może działać przeciwnowotworowo
  • wpływa korzystnie na nastrój
  • może działać przeciwstarzeniowo.

Nic dziwnego więc, że w ofercie coraz większej ilości sklepów znajduje się tak pożądany przez wielu grzybek tybetański. Warto jednak w euforii nie zapominać o tym, że może on powodować także skutki uboczne. Co do nich należy?

Grzybek tybetański – skutki uboczne

Kefir uznawany jest za jeden z najbezpieczniejszych napojów (szczególnie spośród mlecznych – uczula rzadziej niż mleko), jednak nadwrażliwość na poszczególne składniki jest kwestią indywidualną. Kefir tybetański zawiera bakterie i drożdże, dlatego bardzo ostrożnie powinny stosować go osoby z bardzo osłabionym układem odpornościowym oraz nosiciele wirusa HIV. W czasie wytwarzania kefiru tybetańskiego może dojść do namnożenia się w nim chorobotwórczych grzybów (szczególnie, gdy napój tworzony jest w warunkach domowych).

Kiedy nie spożywać grzybka tybetańskiego?

Osoby chorujące na cukrzycę oraz inne choroby przewlekłe, powinny zamiar spożywania grzybka tybetańskiego skonsultować z lekarzem. Dotąd nie ustalono dokładnie składu jego mikroflory, dlatego także osoby, które niedawno przebyły zapalenie jelit, powinny spożywać kefir tybetański niezwykle ostrożnie. 

Zobacz także: 

Jak przyrządzić kefir z grzybka tybetańskiego?
Domowy kefir? Zobacz, jak go przyrządzić!
Jaki kefir będzie najlepszy? Sprawdź, jak wybierać kefir!

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/3 miesiące temu
SZUKASZ ZAUFANEGO I NAJLEPSZEGO TRENERA PERSONALNEGO? DIETETYKA KTÓRY ODMIENI TWOJE ODBICIE W LUSTRZE? IGOR MIEŃKOWSKI TO WŁANŚNIE TA OSOBA! WEJDŹ NA igortreneronline.pl/ I PRZEKONAJ SIĘ SAM/A TO TAKIE PROSTE!
/4 miesiące temu
Kwestią są staranie wyselekcjonowane kultury bakterii. Dzięki nim można wzmocnić odporność. Jest na polskim rynku - jedyne takie - rozwiązanie, które wspomaga odporność i odchudza. Probiox Plus warto sprawdzić: zbijamywage.pl/preparaty-wspomagajace-odchudzanie/probiox-plus-nowoczesne-rozwiazanie-na-odchudzanie-i-nie-tylko
/4 miesiące temu
Jestem zwolenniczką kefirów bez jakiś super dodatków. Według mnie naturalny produkt jest najlepszy, a ten cały grzybek tybetański nie jest w sumie do końca przebadany pod względem skutków ubocznych. Czyli kolejny ekstra dodatek do żywności, który ma zwiększyć popyt na produkt. Podczas odchudzania ograniczam się do zwykłego kefiru, ponadto niskokaloryczna dieta, iqgreen i dużo ruchu. Rezultaty są świetne, bo w ciągu tygodnia jestem w stanie zrzucić nawet 3 kg. Jak widać, wydziwianie nie zawsze musi być skuteczniejsze od tradycyjnych metod.