Fitoestrogeny - naturalne hormony w naszej diecie

Wyniki wielu badań epidemiologicznych wskazują na przeciwnowotworowe działanie fitoestrogenów. Dowiedziono naukowo, że spożycie produktów bogatych w genisteinę skutkuje zmniejszonym ryzykiem zachorowalności na raka sutka oraz prostaty oraz umieralnością z ich powodu.

Soja

Soja - bogate źródło izoflawonów

Czym są fitoestrogeny?

Są to niesteroidowe, naturalne związki, pochodzenia roślinnego, które swoją budową przypominają żeńskie hormony płciowe – estrogeny. Tym samym, wykazują one powinowactwo do receptorów estrogenowych, czego wynikiem jest wywoływanie odpowiedzi estrogenowej lub antyestrogenowej (o słabszym efekcie niż ta wywoływana przez ustrojowy estradiol)

Polecamy: Fitoestrogeny - najlepszy lek na menopauzę?

Źródła fitoestrogenów w diecie człowieka

Wśród tych związków wyróżnić możemy cztery główne klasy substancji:

  • izoflawony (daidzeina, genisteina)
  • lignany (larycyrezinol, pinorezinol)
  • stilbeny (resweratrol)
  • kumestany (kumestrol)

Najlepszym źródłem izoflawonów są prażone nasiona soi oraz mąka sojowa. Związki te znajdziemy również w produktach sojowych takich, jak: tempeh, miso czy tofu. Niewielkie ilości izoflawonów znajdziemy również w warzywach, owocach, a także produktach zbożowych. Lignany z kolei znajdziemy przede wszystkim w oleju lnianym, a także w niższym stężeniu w pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach, nasionach sezamu.

Przedstawiciel stilbenów – resweratrol, to związek zawarty przede wszystkim w winie czerwonym, jak również w owocach morwy, orzechach ziemnych i winogronach. Najbogatszym źródłem kumestrolu w naszej diecie są kiełki soi.

Korzyści zdrowotne wynikające ze spożycia fitoestrogenów

Fitoestrogeny wykazują szerokie spektrum dobroczynnego działania na organizm człowieka. Tym samym są ważnym, żywieniowym czynnikiem w zapobieganiu i leczeniu chorób cywilizacyjnych. Poniżej opisane zostały korzystne efekty, jakie wywołują te naturalne hormony dla naszego zdrowia.

  1. Wyniki wielu badań epidemiologicznych wskazują na przeciwnowotworowe działanie fitoestrogenów. Dowiedziono naukowo, że spożycie produktów bogatych w genisteinę skutkuje zmniejszonym ryzykiem zachorowalności na raka sutka oraz prostaty oraz umieralnością z ich powodu. Przypuszcza się, że genisteina hamuje rozwój nowotworów, a także hamuje procesy angiogenezy (powstawanie nowych naczyń krwionośnych), czego efektem jest śmierć komórek nowotworowych. Ponadto wykazuje działanie antyoksydacyjne
  2. Stwierdzono, że fitoestrogeny łagodzą objawy menopauzy, zmniejszając między innymi uderzenia gorąca. Ponadto poprawiają gęstość mineralną kości, zmniejszają w ten sposób ryzyko powstawania osteoporozy.
  3. Spożycie produktów bogatych w fitoestrogeny wiąże się również z obniżeniem poziomu złego cholesterolu LDL, a podwyższeniem dobrego cholesterolu HDL jak również ze zmniejszoną agregacją płytek krwi. Właściwości te powodują obniżenie ryzyka powstawania miażdżycy, a tym samym redukcję występowania chorób sercowo-naczyniowych.
  4. Zauważono, że podaż izoflawonów wiąże się ze zwiększeniem tolerancji na glukozę i obniżeniem insulinooporności wśród kobiet po menopauzie, cierpiących na cukrzycę typu 2.
  5. Wykazano także działanie przeciwzapalne omawianych związków. Wpływają korzystnie na stymulację układu odpornościowego.

Na podstawie wyników badań, jednoznacznie można stwierdzić, że spożycie produktów bogatych w fitoestrogeny wiąże się z obniżeniem ryzyka wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych. Warto aby docenić te związki ze względu na ich terapeutyczny charakter, a tym samym wzbogacić nimi nasz codzienny jadłospis.

Zobacz także: Kosmetyki z apteki - czy warto je stosować?