Co jeść po złamaniu?

Złamania nie są przyjemne, zwłaszcza kiedy unieruchamiają na kilka miesięcy. Nie da się przyśpieszyć znacząco czasu zrostu kości, ale można sobie pomóc w regeneracji, stosując odpowiednią dietę.

Złamania nie są przyjemne, zwłaszcza kiedy unieruchamiają na kilka miesięcy. Nie da się przyśpieszyć znacząco czasu zrostu kości, ale można sobie pomóc w regeneracji, stosując odpowiednią dietę.

Co jeść po złamaniu?

Fot. Depositphotos

Oto TOP 5 menu wspomagającego regenerację złamanej kości:

  • Wapń - bez odpowiedniej ilości wapnia w diecie trudno będzie odtworzyć tkankę kostną. Bogatym źródłem wapnia jest mleko i jego przetwory: kefir, jogurty, maślanka i sery. Nie należy przesadnie spożywać serów topionych oraz pleśniowych. Zawierają dużo fosforu, którego nadmiar obniża poziom wapnia w organizmie.
  • Białko - jest konieczne aby przyswoić jak najwięcej wapnia. Białko znajdziemy w jajkach, rybach i owocach morza, jogurtach naturalnych, serze(szczególnie parmezanie), fasoli, orzechach oraz mięsie.
  • Witamina D - niedobór tej witaminy spowalnia wchłanianie wapnia. Bogatym źródłem witaminy są jaja, masło, wątróbka oraz tłuste ryby (śledź, makrela i łosoś). Produkcji witaminy D przez organizm człowieka sprzyja ekspozycja na słońce, dlatego chorym zaleca się spacery.
  • Warzywa i owoce – wszystkie surowe warzywa oraz jagody, borówki, aronie, orzechy, pomarańcze i jabłka, oliwa z oliwek.
  • Zboża i mięsa – fasola, soczewica, gryka, kukurydza, cielęcina, drób, galaretka z wieprzowiny lub cielęciny, królik.

Bogata w cenne witaminy i minerały dieta korzystnie wpływa na regenerację złamanych kości, dlatego warto w czasie rehabilitacji odżywiać się świadomie i nie zapominać o szczególnym zapotrzebowaniu organizmu.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (3)
/rok temu
Oprócz diety warto przyspieszyć zrost zabiegami pola magnetycznego. Jeśli zacznie się je od razu po złamaniu i unieruchomieniu to szybciej można zdjąć gips. Sama chodziłam na te zabiegi codziennie przez ponad tydzień do Physio Medica. Powiedziała mi o nich koleżanka, a ortopeda nic nie wspominał. Ciekawe dlaczego?
/5 lat temu
A gdzie krzem? Szczególnie ważne jest uzupełnienie niedoboru KRZEMU!!! Bez niego nie przyswaja się około 70 witamin i minerałów w tym wapń!!! Brak krzemu w organizmie prowadzi do chorób kości, stawów i organów! To jeden z najważniejszych składników w diecie, niestety większość ludzi ma jego poważny niedobór. Niedobór krzemu może być spowodowany pasożytami i grzybami, które się nim żywią. Jego źródłem jest woda krzemionkowa, wywary z ziół, w tym skrzypu.
/6 lat temu
Hah, mój szwagier niedawno miał problemy z noga, niestety także musiał przestawić się na znacznie inny tryb życia a co za tym idzie - jeść inaczej, niż do tej pory;) A nawyki szczególnie te złe czasem trzeba zmienić, sytuacja do tego zmusza, życiowa, czy zdrowotna;)