Brokuły skarbnicą wielu minerałów i witamin

Istnieją plotki, że w latach dziewięćdziesiątych, w Białym Domu w USA, przedstawiono zalecenie, aby nie serwować prezydentowi brokułów. Dlaczego? O tym już nigdzie nie napisano. Z resztą panowie na ogół nie preferują widoku i zapachu tego warzywa na swoim talerzu. Z kolei panie, wręcz przeciwnie – dużo częściej delektują się jego smakiem... A może bardziej walorami zdrowotnymi? Bo wszędzie piszą, że brokuły są zdrowe.

Istnieją plotki, że w latach dziewięćdziesiątych, w Białym Domu w USA, przedstawiono zalecenie, aby nie serwować prezydentowi brokułów. Dlaczego? O tym już nigdzie nie napisano. Z resztą panowie na ogół nie preferują widoku i zapachu tego warzywa na swoim talerzu. Z kolei panie, wręcz przeciwnie – dużo częściej delektują się jego smakiem... A może bardziej walorami zdrowotnymi? Bo wszędzie piszą, że brokuły są zdrowe.

Zdrowe jest każde warzywo. Także tytułowy brokuł, który przywędrował do nas z krain śródziemnomorskich. Jest to warzywo podobne do kalafiora. Odróżnia je od siebie kolor kwiatostanu, smak i skład odżywczy – który stanowczo jest bogatszy w przypadku brokuła.

Co ma w sobie brokuł?

Warzywo to jest skarbnicą wielu minerałów i witamin. Cenimy go przede wszystkim, za niską kaloryczność (40kalorii w 100gramach warzywa), a także:

  • witaminę C (80mg w 100gramach brokuł)
  • witaminę B1 (0,1mg w 100gramach brokuł), B2 (0,2mg w 100gramach brokuł), B6 (0,18 mg w 100 gramach brokuł)
  • witaminę A (1305 jm w 100 gramach brokuł)
  • witaminę K (102 µg w 100gramach brokuł)
  • witaminę PP (0,64 mg w 100gramach brokuł))
  • kwas foliowy (63 µg w 100gramach brokuł)
  • kwas pantotenowy (0,57 mg w 100gramach brokuł)
  • wapń (65mg w 100gramach brokuł)
  • fosfor (50mg w 100gramach brokuł)
  • magnez (15mg w 100gramach brokuł)
  • potas (320mg w 100gramach brokuł)
  • żelazo (3,5mg w 100gramach brokuł)
  • chrom (12 µg w 100gramach brokuł)
  • kwasy omega-3 (21 mg w 100gramach brokuł) i omega-6 (17 mg w 100gramach brokuł)

Na tym nie kończy się lista jakże cennych substancji. Bowiem oprócz tych, które znamy, w brokułach są jeszcze składniki, będące ciągłym obiektem badań naukowych. Zaliczamy do niech substancje antyrakowe, jak np.: chlorofil, sulforafan, izotiocyjany oraz indol-karbinol. Zaobserwowano, że wymienione substancje mogą zmniejszać ryzyko nowotworów piersi, prostaty, jelita grubego, szyjki macicy, żołądka i układu oddechowego, a także czerniaka.

Zawartość przeciwutleniaczy w brokułach, to również ochrona dla naszego serca i sieci naczyń krwionośnych. Dzięki nim naczynia krwionośne stają się mocniejsze i elastyczniejsze. Zmniejsza się też ryzyko miażdżycy.

Ze względu na zawartość chromu, zaleca się go osobom, które chcą schudnąć, a także cukrzykom. Składnik ten zmniejsza apetyt na słodycze i wspomaga pracę trzustki.

Brokuły mogą być także dobrym produktem do diety anemika. Są źródłem żelaza, ale i kwasu foliowego i witamin z grupy B – czyli substancji wpływające na tworzenie się krwinek czerwonych w naszym organizmie.

Wapń i fosfor z kolei, których także jest sporo w brokułach, to świetna propozycja dla osób mających problemy z kośćcem (osteoporoza, stany po złamaniach) i zębami.

Brokuł zatem to warzywo, które warto wdrożyć do swojego menu. Jest smaczne i na surowo, i na ciepło. Dzięki substancjom w nim zawartym, możemy uzupełnić w pewnej części niedobory witaminowe i mineralne w naszym organizmie.

Zachęcamy jeszcze do zapoznania się z przepisami kulinarnymi:

Zupa z zielonych brokułów z kaparami

Zapiekanka z brokułami i pieczarkami

Sałatka z brokułami

Brokuły na gorąco

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (1)
/10 lat temu
Oczywiscie ze jem brokuły. I to nawet zakupiłam Philipiaka ,po to aby gotowac te warzywka na parze. I do tego robie pyszny sosik serowy.