Wokół Tarnowa - Od źródła św. Stanisława do groty z Lourdes

Pierwsza połowa naszej trasy jest płaska i bardzo łatwa. W drugiej części natomiast będą wymagające podjazdy i trudny technicznie zjazd. Trud ten jednak wynagrodzą nam piękne widoki i nietypowe zabytki , jak grodzisko czy browar „Okocim”. Trasa liczy 35 km.
/ 30.05.2010 17:57

Z brzeskiego rynku wyjeżdżamy ul. Sobieskiego. Po 900 m, na skrzyżowaniu obok cmentarza żydowskiego skręcamy w prawo, przecinamy drogę 768 i jedziemy prosto na wschód. Mijamy stadninę koni, tory kolejowe i szutrową drogą dojeżdżamy do Szczepanowa. Oglądamy zabytkową zabudowę rynku, klasycystyczny kościół, kaplicę oraz źródło i sanktuarium św. Stanisława.

Na rozwidleniu jedziemy w prawo (na Dębno). W Sterkowcu przekraczamy tory, jedziemy prosto, a w Maszkienicach przy kapliczce skręcamy w lewo i mijamy kościół.

Zobacz także: Na południe od Krakowa - Śladami Jana Pawła II

W Dębnie przekraczamy drogę krajową nr 4 i udajemy się na południe. Mijamy zamek i nieco dalej późnogotycki kościół, przy którym skręcamy w lewo i jedziemy niebieskim szlakiem, najpierw ścieżką, potem asfaltową dróżką, wspinając się na szczyt (piękna panorama pogórzy). Zjeżdżamy do przysiółka Przymiarki. Opuszczamy szlak i drogą asfaltową jedziemy w prawo. Dalej na rozwidleniu główną drogą w lewo, długi zjazd i przed mostkiem skręcamy w prawo.

Dojeżdżamy do Porąbki Uszewskiej, w centrum której znajduje się sanktuarium i grota NMP z Lourdes. Na skrzyżowaniu kierujemy się w lewo, a następnie w prawo, by długim podjazdem dotrzeć na grzbiet Bocheńca. Na szczycie skręcamy w lewo, w ul. Św Anny, mijamy kaplicę i wyraźne ślady grodziska z IX-X w. Dalej aż do Brzeska jedziemy wzdłuż czerwonego szlaku. Najpierw czeka nas stromy zjazd polną ścieżką (lepiej sprowadzić rower!), a następnie podjazd drogą asfaltową.

Skręcamy najpierw w prawo, potem w lewo i docieramy do Okocimia Górnego. Mijamy budynek starej szkoły z 1895 w., neogotycki kościół z 1891 r. i zjeżdżamy obok browaru „Okocim”, a po lewej stronie mijamy kompleks pałacowo-parkowy Goetz-Okocimski. Wjeżdżamy na drogę krajową 75, objeżdżamy rondo na wprost i wracamy do rynku.

Długość: 35 km; czas: 4 godz.; trudność: średnio trudna
Główne punkty trasy: Brzesko – Szczepanów – Sterkowiec – Dębno – Porąbka Uszewska – Okocim – Brzesko

Zobacz także: Bory Tucholskie - Szlak "Borowej Ciotki"