Na południe od Krakowa - W poszukiwaniu prehistorycznej osady

Trasa łatwa, z niewielką ilością podjazdów i drogami o dobrej nawierzchni.
/ 07.06.2010 15:46

Wycieczkę rozpoczynamy na rynku w Skawinie, z którego jedziemy na wschód ul. Słowackiego. Mijamy kościółek filialny, następnie skrzyżowanie w ul. Popiełuszki i jedziemy prosto ul. Korbnicką. Po 2 km za skrzyżowaniem mijamy dwór z XIX w., na rozwidleniu dróg, skręcamy w prawo na Libertów i po 400 m na skraju lasku ponownie w prawo, następnie w lewo.

W Chorowicach po lewej stronie mijamy kaplicę, a nieco dalej ruiny zespołu dworskiego. Na skrzyżowaniu z drogą Mogilany-Skawina pojawia się piękna panorama na Pogórze i Beskidy. Skręcamy w lewo i wkrótce dojeżdżamy do centrum Mogilan.

Mijamy okazały kościół z 1604 r., na „ryneczku” skręcamy w prawo, by zobaczyć Zespół Dworski Konopków – miejsce niegdyś często odwiedzane przez Mikołaja Reja.

Zobacz także: Puszcza Białowieska - Zielonym szlakiem do Białowieży

Wracamy do centrum, skąd zielonym szlakiem udajemy się boczną uliczką na południe. Na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo. W miejscu wyraźnego obniżenia skręcamy w lewo w polną ścieżkę, objeżdżamy ogrodzenie i jadąc szlakiem zielonym wjeżdżamy na drogę szutrową. Kilkaset metrów dalej, w miejscu, gdzie zaczyna się asfalt skręcamy w prawo i wjeżdżamy do lasu. Na rozwidleniu przy krzyżu za szlakiem skręcamy w lewo. Po prawej stronie Rezerwat Kozie Kąty.

Na kolejnym skrzyżowaniu skręcamy w prawo i trzymając się szlaku zielonego dojeżdżamy do zabudowań Rzeczki. Przy sklepie skręcamy w lewo, mijamy Dziecięcy Szpital Rehabilitacyjny i na skrzyżowaniu skręcamy w prawo. Po 200 m jedziemy w lewo, mijamy kładkę przez Herbutówkę i ponownie skręcamy w lewo, zaliczamy podjazd a następnie zjazd do Woli Radziszowskiej. Skręcamy w lewo, mijamy strumyk i ponownie skręcamy w lewo w polną drogę. Kierując się oznakowaniem odnajdujemy się rekonstrukcję prehistorycznej osady „Dziejba”

Zobacz także: Na południe od Krakowa - Z wizytą w Wieliczce

Wracamy na główną drogę, skręcamy w lewo i docieramy do centrum Woli Radziszowskiej i drewnianego kościoła z końca XV w. Trzymając się rowerowego szlaku bursztynowego jedziemy przez Radziszów i z powrotem do Skawiny.

Długość: 37 km; czas: 3.5 godz.; trudność: łatwa
Główne punkty trasy: Skawina – Brzyczyna – Chorowice – Mogilany – Radziszów Podlesie – Wola Radziszowska – Radziszów – Skawina