Bory Tucholskie - Do "Piekiełka" nad Brdą

Prawie całą trasę stanowią drogi gruntowe. W większości są one utwardzone i wygodne, jednak na niektórych odcinkach droga jest piaszczysta i momentami wymaga prowadzenia roweru. Te drobne niedogodności rekompensują piękne widoki tworzone przez pola, lasy oraz jeziora: Wielkie Cekcyńskie, Drzycimskie, Miały i Gwiazda. Krajobraz wzbogacają malowniczo zagubione wśród lasów i pól borowiackie siedliska.
/ 02.06.2010 10:30

Na naszej trasie spotkamy liczne, typowe dla tego regionu przydrożne figury świętych, zwane przez miejscową ludność "Bożymi mękami". Największą atrakcją ścieżki jest przełom rzeki Brdy w Świcie zwany uroczyskiem - "Piekiełko". W miejscu tym rzeka Brda przybiera charakter rzeki górskiej.

Uwaga: Szlak ten przecina w dwóch miejscach bardzo ruchliwą drogę wojewódzką nr 240 Świecie - Tuchola - Chojnice (na 8,5 km i 14,4 km). Skrzyżowania te wymagają szczególnej ostrożności.

Najodpowiedniejszym rowerem na tym szlaku będzie rower górski lub trekkingowy, odcinki leśne wymagają zwiększonego wysiłku od rowerzystów.

Na trasie warto zobaczyć:

• Świt

(11,5 km) - Na skrzyżowaniu dróg figura św. Huberta (rzeźbiona w drewnie). Nasz szlak żółty skręca w prawo w kierunku Leśnictwa Świt. Natomiast jadąc ok. 200 m na wprost w kierunku osady Piła - Młyn (pozostawiając figurkę św. Huberta po lewej stronie) dojeżdżamy do parkingu, przy którym trzeba skręcić w prawo w oznakowany pieszy Szlak Brdy (o kolorze niebieskim), który zaprowadzi nas do uroczyska "Piekiełko" (ok. 1,3 km).

• "Piekiełko"

To przełom rzeki Brdy nadający jej charakter rzeki górskiej o ponad 2% spadku. Z koryta rzeki wynurzają się liczne głazy narzutowe o tajemniczych, legendarnych nazwach, którym flisacy nadali różne imiona, np. Owczarz, Wartoka, Kentzer, Tłusty, Chudy, Kierda. Głazy te w rzece tworzą progi i liczne wiry.

Skupisko głazów ze względu na trudności dla spływających Brdą zostało nazwane "Piekiełkiem" i jest pomnikiem przyrody. Osobliwe walory rzeki spotęgowane są przez okalające ściany wąwozu doliny Brdy, piękne starodrzewia lasów lipowo-grabowo-dębowych z licznymi pomnikami przyrody.

Zobacz też: Mazowieckie szlaki rowerowe - Wśród łąk i sadów

Ze względu na swe niepowtarzalne walory w opinii znawców turystyki kajakowej, Brda należy do najpiękniejszych szlaków kajakowych w Polsce i Europie. Jadąc rowerem, płynąc kajakiem lub przechadzając się wzdłuż brzegów Brdy spotkać można jednego z najbarwniejszych ptaków Europy - zimorodka.

(11,9 km) - Po wrażeniach z "Piekiełka", dojeżdżamy do żelbetonowego mostu na Brdzie. Na wprost droga prowadzi do Tucholi, a my żółtym szlakiem rowerowym przed mostem skręcamy w prawo na mniejszy drewniany mostek na rzece Ruda.

Jedziemy żwirową drogą, wzdłuż Rezerwatu Przyrody "Dolina Rzeki Brdy". Warto się kilka razy tu zatrzymać, żeby podziwiać meandrującą w głębokim korycie najpiękniejszą rzekę Borów Tucholskich. Rezerwat ten przedstawia wyjątkową wartość geomorfologiczną, geologiczną, geobotaniczną i krajobrazową.

Zobacz także: Mazowieckie szlaki rowerowe - Puszcza Kampinowska

• Knieja

(20,7 km) - Opuszczając prawdziwą knieję o gęstym drzewostanie bukowym wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń pomiędzy polami, po lewej stronie zabudowania Cekcynka, a po prawej, w oddali, czerwona wieża kościoła górująca nad zielenią drzew i błękitem Jeziora Wielkiego Cekcyńskiego.

Długość: 25 km; czas: 3 godz.; trudność: łatwa
Główne punkty trasy: Cekcyn (ul. Szkolna) – Kruszka – Leśnictwo Świt – Uroczysko „Piekiełko” – Dolina Rzeki Brdy – Knieja – Cekcynek – Cekcyn