Kwiaty na talerzu - czy są wartościowym dodatkiem do posiłku?

Kwiaty na talerzu są interesującym wiosennym akcentem. Uatrakcyjniają wygląd potrawy, ale czy nadają mu dodatkowej wartości? Czy posiadają witaminy i inne substancje działające zdrowotnie? Które z nich można na zawsze wpisać w swoje menu? O tym dowiecie się w treści artykułu.

Kwiaty na talerzu są interesującym wiosennym akcentem. Uatrakcyjniają wygląd potrawy, ale czy nadają mu dodatkowej wartości? Czy posiadają witaminy i inne substancje działające zdrowotnie? Które z nich można na zawsze wpisać w swoje menu? O tym dowiecie się w treści artykułu.

Kwiaty na talerzu - czy są wartościowym dodatkiem do posiłku?

Fot. Depositphotos

Jedzenie kwiatów nie jest nowością, ponieważ pierwsze przepisy kulinarne z ich wykorzystaniem pochodzą z czasów starożytnych. Dzisiaj także nieświadomie je zjadamy… Przecież kalafiory i brokuły to też kwiaty. A co z pozostałymi?

Stokrotka

Rośnie niemal wszędzie i każdy z nas doskonale zna ten kwiat. Jadalne są pąki, kwiaty i młode listki stokrotki. Stokrotka zawiera witaminę C, beta-karoten, olejki eteryczne i sole mineralne. Wykazuje działanie wykrztuśne, przeciwzapalne i zmniejszające ryzyko krwawienia. Listki i pąki można dodawać do sosów, zup, sałatek, masła, past, jajecznicy, omletów, a kwiaty do sałatek, napojów. Pąki można zamarynować jak kapary, a z kwiatów można zrobić np. syrop.

Mniszek lekarski

Czyli mlecz, jest rośliną – ziołem, które również znajdziemy na każdym trawniku i łące. Kwiat ten spotykamy w kwietniu i maju. Mniszek jest źródłem witaminy C, witamin z grupy B, beta- karotenu i pierwiastków. Wykazuje działanie poprawiające trawienie, pracę wątroby, a także moczopędnie. Prawdopodobnie pomaga niwelować objawy stresu. Części mniszka, które można spożywać to pąki, liście i korzenie. Z pąków przyrządzamy syrop lub wino, liście wykorzystujemy do sałatek lub gotujemy tak jak szpinak, a korzenie „dusimy” na odrobinie masła.

Bratki polne

Zwane też fiołkami trójbarwnymi znajdziemy na polanach i łąkach. Zwykle mają fioletowo-żółte płatki. Bratki zawierają dużo witaminy C i składniki mineralne. Znajdują zastosowanie przy detoksykacji organizmu, wspomaganiu leczenia trądziku, infekcjach układu moczowego, wspomaganiu przemiany materii i leczenia łagodnego nadciśnienia. Bratki mogą podkreślić smak sałatek, zup, past, masła ziołowego, jajecznicy i omletów.

Nasturcja

To roślina o pięknych pomarańczowych kwiatach, kwitnąca od wczesnego lata do przymrozków. Można jeść jej kwiaty i liście. Jest bogata w sole mineralne i olejki eteryczne, a także beta-karoten. Wykazuje słabe działanie bakteriobójcze. Kwiaty i liście mają intensywny, ostry smak podobny do rzeżuchy.

Nasturcję można dodawać do mdłych dań, jaj, serów, pasztetów, zapiekanek, kanapek, surówek i sałatek. Pąki nasturcji umiejętnie zamarynowane mogą podłużyć nam jako smakowite kapary.

Nagietek

Także jest kwiatem letnim, kwitnącym aż do pierwszych przymrozków. Nagietki są źródłem beta-karotenu, fitosteroli i flawonoidów. Nagietek zalecany jest w przypadku zaburzeń ze strony przewodu pokarmowego i układu moczowego. W kulinariach wykorzystywane są w pełni rozwinięte kwiaty i młode liście. Najczęściej nagietek dodaje się do zup, sosów, sałatek. Można go stosować jako zamiennik szafranu do ryżu, beszamelu i makaronu. Nadaje im wtedy żółto-
pomarańczowy kolor. A w porównaniu ze szafranem – jest tani lub darmowy, jeśli mamy go w przydomowym ogródku.

Zajęcza kapustka

Znana też jako szczawik zajęczy to roślina, którą znajdziemy w lasach, przy domu, a także blisko potoków. Liście kapustki są podobne do trójlistnej koniczyny, a kwiaty są białe, poprzecinane cieniutkimi fioletowymi żyłkami. Jadalne są tylko liście rośliny. Zawierają fosfor, żelazo, magnez, witaminę C i białko oraz olejki eteryczne i kwas szczawiowy. Spożywanie rośliny może poprawić trawienie i działa przeciwzapalnie. Na szczawik nie mogą sobie pozwolić osoby z kamicą nerkową. W kulinariach można go wykorzystać do zup warzywnych, sosów, jogurtów,
twarożków i sałatek.

SKOMENTUJ
KOMENTARZE (0)