Kiełki.

Kiełki w wiosennym menu - obowiązkowo!

Kiełki często kojarzą się z ekscentryczną dietą wegetarian. Niesłusznie, bo to prawdziwa, niskokaloryczna bomba witaminowa! Początek wiosny wykorzystajmy na zmianę diety, niech kiełki zajmą ważne miejsce w naszym wiosennym menu. Odpocznijmy od sytych i tłustych zimowych dań, a marzec 2012 uczyńmy miesiącem kiełków.
/ 07.03.2012 10:17
Kiełki.

Jedzenie kiełków zaleca się w profilaktyce chorób cywilizacyjnych – zawału serca i nowotworów. To nie tylko smaczne i modne urozmaicenie diety, ale przede wszystkim źródło łatwo przyswajalnych witamin i substancji odżywczych.

Można je kupić w sklepach ze zdrową żywnością, warzywniakach, marketach (ale uwaga - czytajmy etykiety), lub wyhodować samodzielnie. Specjaliści uważają, że zawarte w nich substancje są lepsze dla organizmu niż te, które znajdują się w dojrzałych warzywach i owocach.

Wiosenna pomoc dla jędrnych mięśni

Osłabiony zimą organizm potrzebuje oczyszczenia i wzmocnienia. Na początku wiosny nie są jeszcze dostępne świeże owoce i warzywa, a niedobory witamin trzeba uzupełniać. Kiełki znakomicie się do tego nadają.

Zawarte w kiełkach białka, cukry, tłuszcze, błonnik i witaminy uelastycznią zastałe po zimie mięśnie. Większość witamin z grupy B, a także witamin A, C, E i H przyczynią się do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu. Białko roślinne pomoże odbudowywać komórki i tkanki, natomiast potas ujędrni mięśnie i zatrzyma proces ich wiotczenia.

Zobacz także: Domowe kiełki lucerny

SOS dla odchudzania

Kiełki pomagają walczyć z nadwagą oraz wpływają na właściwą sylwetkę ciała. Są lekkostrawne, dobrze przyswajane przez ludzki organizm, niskokaloryczne i po prostu zdrowe. Zawarte w nich flawonoidy pobudzają w wątrobie wydzielanie żółci niezbędnej do sprawnego trawienia. Występujący w nasionach potas zwiększa wydolność organizmu i podnosi skuteczność przy ćwiczeniach fizycznych.

Zobacz także: Z czym jeść kiełki?

Które kiełki są najbardziej wartościowe?

Kiełki lucerny


zawierają: żelazo, fosfor, magnez, witaminy A i E, B12.

  • dla kogo: dla anemików, kobiet w ciąży i karmiących piersią, osób cierpiących na problemy z pamięcią
  • do czego: do sałatek lub kanapek.

Kiełki fasoli


zawierają: białko

  • dla kogo: dla wszystkich
  • do czego: do sałatek

Kiełki rzodkiewki


zawierają: witaminę C

  • dla kogo: dla osób o słabej odporności organizmu
  • do czego: do kanapek, sałatek, pierogów lub gołąbków, zup jarzynowych

Kiełki soczewicy


zawierają: kwas foliowy, żelazo, witaminę C i magnez

  • dla kogo: dla  kobiet w ciąży
  • do czego: do sałatek, zmiksowane jako pasta do kanapek lub farsz do pierogów czy naleśników

Kiełki słonecznika


zawierają: fosfor,  wapń, witaminę D

  • dla kogo: dla dzieci, osób starszych narażonych na osteoporozę
  • do czego: do kanapek i sosów

Rzeżucha


zawiera: wiele witamin, magnez, wapń, jod

  • dla kogo: dla osób cierpiących na niedoczynność tarczycy, cukrzyków
  • do czego: do sałatek, twarożków, do kanapek

Zobacz także: Kiełki na wagę złota