Rozciąganie

Jak wykonywać ćwiczenia statyczne?

Ćwiczenia statyczne są często stosowane, gdyż należą do najbardziej bezpiecznych i efektywnych. Jak je wykonywać i na czym polegają ćwiczenia statyczne?
/ 27.04.2009 14:27
Rozciąganie

Czym są ćwiczenia statyczne?

Ćwiczenia statyczne polegają na wyizolowaniu grupy mięśniowej w odpowiedniej pozycji i utrzymaniu tej pozycji przez 10-60 sekund (rozciągają mięsień). W metodzie tej nie należy zwiększać ruchu aż do granicy bólu. Granicą rozciągania powinno być lekkie „ciągnięcie” mięśni.

Gimnastyka statyczna jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób ćwiczących pod kątem zdrowotno-rehabilitacyjnym. Swoją popularność zdobyła w chińskich sztukach walki. Jeżeli dodamy do niej odpowiednią pracę mentalną i nie poprzestaniemy na utrzymaniu jednej pozycji, to znacznie zyska na wartości.

Istotnym elementem treningu statycznego jest samoregulacja jego intensywności poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, obciążenia i czasu trwania. Jest to bardzo bezpieczna forma aktywności. Należy jednak pamiętać, że znacznie obciąża stawy. Osoby mające problem ze stawami powinny stopniowo i bardzo powoli zwiększać obciążenie i czas trwania treningu. Jeżeli chodzi o urazy związane z naderwaniami mięśni, przeprostami czy z innymi kontuzjami charakterystycznymi dla treningu dynamicznego, nie ma się czego obawiać, ponieważ ta forma ćwiczeń nie powoduje takiego rodzaju kontuzji.

Zobacz też: Judo – sztuka walki i samoobrony

Korzyści metody statycznej:

  • rozwija mięśnie odpowiedzialne za prawidłową postawę, dlatego jest świetną alternatywą dla młodych ludzi borykających się z różnorodnymi wadami postawy;
  • wzmacnia więzadła, ścięgna i stawy;
  • powoli i stopniowo wzrasta tętno;
  • umiarkowanie pobudza krążenie.

Wiele osób dziwi skuteczność tej metody. Paradoksalne wydaje się, że poprzez utrzymywanie ciała w nieruchomej pozycji można wpłynąć m.in. na zwiększenie sprawności fizycznej. Naprzemienne napinanie a następnie rozluźnianie mięśni rewelacyjnie wpływa na ogólną poprawę naszej aktywności fizycznej a głównie na rozciąganie całego ciała.

Zobacz też: Jak prawidłowo wykonać przysiad?