Joga - ćwiczenia

Joga - ćwiczenia

Joga są to ćwiczenia, które opierają się na dokładnym wykonywaniu pozycji, czyli tzw. asan. Precyzja ćwiczeń pozwala na docieranie do tych miejsc w ciele, które zazwyczaj stanowią początek powstawania ograniczeń ruchowych i dolegliwości bólowych.
/ 27.04.2009 15:17
Joga - ćwiczenia

Wykonywane asany nie skupiają się na danej partii mięśniowej, tylko układają ciało tak, aby tworzyło harmonijną całość. Dzięki poznaniu budowy i struktury ciała jako całości, jesteśmy w stanie sami sobie pomóc. Joga uczy nas determinacji, wytrwałości i świadomości. Pomaga poznać i zrozumieć samego siebie. Dzięki temu możemy zrozumieć także innych. Taki stan symbiozy poprawia samopoczucie i powoduje, że życie staje się przyjemniejsze.

Pozycja nieboszczyka

Kładziemy się na plecach i udajemy martwą osobę. Maksymalnie rozluźniamy ciało. Cały czas mamy świadomość, co się dzieje, nie zasypiamy.

Wyciągamy pośladki i tyły nóg w stronę pięt. Barki mamy opuszczone, a wewnętrzną stronę dłoni kierujemy do góry. Podczas leżenia oddychamy spokojnie. Czas leżenia zależy od nas. Może to być 10-30 minut. Podnosząc się z pozycji, powinniśmy powoli przewrócić się na prawy bok, pozostać tak przez chwilę i po otwarciu oczu, powoli usiąść.

Skręt tułowia

Siadamy po turecku. Na wdechu podnosimy prawą rękę do góry, wyciągając prawy bok tułowia. Z wydechem umieszczamy ją na lewym kolanie. Bierzemy kolejny wdech, wyciągamy lewą rękę do przodu i z wydechem do tyłu, opieramy ją na kocu. Z kolejnym wdechem odpychamy się rękoma od kolana i koca, a z wydechem skręcamy tułów. Skręty wykonujemy z wyprostowanym kręgosłupem. Podczas każdego wdechu wyciągamy ciało do góry, a z wydechem dokręcamy. Ćwiczenie tak samo wykonujemy na drugą stronę, po uprzedniej zmianie skrzyżowania nóg.

Pies z głową w dół

Z pozycji stojącej przejdź do pozycji, w której podpierasz się rękoma. Odpychaj się dłońmi od podłoża i wypychaj pośladki w sufit, stopy skieruj równolegle do siebie. Postaraj się wyprostować ręce, nogi oraz plecy. Ciągnij piętami do podłoża, a łopatki wpychaj w głąb pleców. Pracuj nad prostowaniem i wyciąganiem kręgosłupa, tak długo, aż pięty spoczną na podłodze.

Skłon do przodu

Usiądź na piętach, złącz stopy ze sobą, rozstaw kolana na taką szerokość, aby tułów zmieścił się między kolanami. Wyciągnij ręce daleko do przodu, czoło oprzyj na kocu, wydłuż boki tułowia. Łopatki ciągnij w głąb pleców, pośladki wciskaj w pięty, a dłonie w podłoże. Spokojnie oddychaj. Miej rozluźnioną głowę i szyję.