Herbata z dodatkiem przypraw korzennych doskonale rozgrzeje i pobudzi w mroźny dzień

Herbata

Do niedawna najpopularniejszą herbatą była klasyczna herbata czarna. Obecnie coraz częściej pijemy herbaty zielone, czerwone, aromatyzowane i wiele innych odmian. Czy wiesz czym się od siebie różnią te herbaty?
Herbata z dodatkiem przypraw korzennych doskonale rozgrzeje i pobudzi w mroźny dzień

Klasycznie

Czarna

Jest to powszechnie znana herbata, poddana procesowi pełnej fermentacji. Wykazuje działanie pobudzające, bakteriobójcze, ściągające. Ze względu na zawarty w niej fluor, zapobiega próchnicy.
Innymi ważnymi ze względów zdrowotnych składnikami czarnej herbaty są:

  • witaminy (głównie C, PP, K i z grupy B),
  • składniki mineralne (sód, potas, wapń i fosfor).

Aby picie czarnej herbaty przynosiło korzystne efekty nie powinniśmy zbyt długo jej parzyć ani zbyt często pić. Wystarczą 2-3 filiżanki dziennie. Czarna herbata zawiera bowiem największe ilości teiny (kofeiny) spośród wszystkich gatunków herbat.

Zobacz także: Jak parzyć herbatę?

Wielbicielom herbaty a także wszystkim tym, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez kilku gorących porcji tego napoju, polecam zastąpienie herbaty czarnej – zieloną lub czerwoną.

Zielona

Herbata zielona pochodzi z tej samej rośliny co herbata czarna. Różni się ona od herbaty czarnej tylko tym, że nie została poddana procesowi fermentacji - suszona jest zaraz po zbiorach, dzięki czemu zachowane zostają jej najbardziej wartościowe składniki.

Właściwości herbaty zależą w dużym stopniu od sposobu jej parzenia. Przede wszystkim zielonej herbaty nie zalewamy wrzątkiem – po zagotowaniu wody odczekujemy kilka minut. Herbata parzona krótko – 2-3 minuty działa pobudzająco, natomiast jeśli będziemy parzyć ją kilka minut dłużej będzie miała właściwości odprężające. Te same listki zielonej herbaty możemy zaparzać jeszcze raz lub dwa razy. Pierwszy napar jest najczęściej najbardziej cierpki, każde kolejne parzenie powoduje, że smak herbaty łagodnieje i napój jest coraz smaczniejszy.

Czerwona

Wywiera wpływ głównie na układ pokarmowy. Herbata czerwona zawiera znaczną ilość polifenoli, które odpowiadają za jej właściwości sprzyjające odchudzaniu. Polifenole regulują wydzielanie żółci i ułatwiają trawienie, przyspieszają także metabolizm tłuszczu i obniżają poziom cholesterolu.

Odmiana Pu-erh jest prawdopodobnie najskuteczniejszym pomocnikiem diety w walce z nadwagą. Ta chińska czerwona herbata daje ciemnobrunatny i „gęsty” napar o ziemistym smaku. Dzięki zawartości flawonoidów wiążące metale i toksyny, które następnie są usuwane z organizmu. Dodatkowo herbata PU-ERH wspomaga pracę wątroby – głównego narządu odtruwającego organizm oraz przyspiesza metabolizm alkoholu. Dlatego systematyczne wypijanie kilku filiżanek dziennie ułatwia oczyszczanie organizmu z toksyn.

Biała

Warto również zwrócić uwagę na mniej popularną herbatę białą. Zawiera ona najwięcej polifenoli ze wszystkich herbat i wykazuje najsilniejsze działanie antyoksydacyjne.

Aromatycznie

W sklepach oprócz klasycznej białej herbaty znajdziemy wzbogacane smakowo owocowymi aromatami. Dzieci i kobiety ciężarne i karmiące, dla których niewskazane jest picie mocnych tradycyjnych herbat, mogą sięgnąć po pokrewne napoje: 

  • Rooibos – nie zawiera kofeiny, ma delikatny smak i aromat, jest bogata w składniki mineralne (szczególnie fluor i żelazo) oraz antyutleniacze (np. witamina C). Dzięki rutynie poprawia ukrwienie, obniża nadciśnienie. Ze względu na właściwości uspokajające, polecana jest także osobom nerwowym i cierpiącym na bezsenność.
  • Honeybush – nie zawiera kofeiny, a posiada witaminę C i składniki mineralne. Przyrządzana jest ze spokrewnionego z czerwonokrzewem- miodokrzewem, lecz jest od niej łagodniejsza. Napar jest żółto-czerwony, o wyraźnym miodowym i orzeźwiającym zapachu.
  • Yerba Mate - wytwarzana jest z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Bogata jest w witaminy A i C. Yerba Mate zawiera mateinę – substancję o podobnym działaniu do kofeiny, jednak w przeciwieństwie do niej - nie powodującą uzależnienia.
  • Herbata z nasion kopru włoskiego oraz herbata z liści mięty pieprzowej - ułatwia trawienie, łagodzi dolegliwości żołądkowe, wzdęcia, nudności (ale nie polecana kobietom w ciąży!)

Zobacz także: Jakie są zalety picia kawy?

Na grypę

  • Lapacho - zawiera wiele mikroelementów, które przechodząc do naparu dają mu orzeźwiający i leczniczy walor. Systematycznie spożywany napar wzmacnia odporność organizmu oraz zapobiega lekkim infekcjom i grypom. Napar ma także działanie odprężające.
  • Herbata z liści pokrzywy - posiada właściwości wzmacniające układ odpornościowy organizmu.
  • Herbata z tymianku - oprócz pozytywnego wpływu na układ odpornościowy, może także – dzięki swojemu charakterystycznemu, przyjemnemu aromatowi - poprawić nastrój.
  • Herbata z owoców dzikiej róży - bogata w witaminę C, idealny napój w czasie przeziębienia.

Na sen

  • Herbata z kwiatów lipy - uspokaja, ułatwia zasypianie, dodatkowo posiada właściwości łagodzące ból.
  • Herbata z kwiatu lawendy - odpręża, relaksuje, znakomita do wypicia przed snem.
  • Herbata z rumianku - uspokaja, koi nerwy.

                                                                                                                                                                                                                                             Ewa Wall, Elżbieta Gmurczyk
SetPoint Doradztwo Żywieniowe
www.setpoint.pl