dieta, odchudzanie, jedzenie, gotowanie, warzywa, zdrowe jedzenie, papryka, kapusta/fot. Fotolia

Dietetyczne oczyszczanie bez głodu

Jak oczyścić organizm i nie głodować? Najlepiej jeść produkty, które są źródłem witamin i składników odżywczych. Specjaliści polecają szczególnie: buraki, marchew, owoce cytrusowe i sok pomidorowy. Warto też sięgać po produkty bogate w błonnik i postawić na aktywność fizyczną.
dieta, odchudzanie, jedzenie, gotowanie, warzywa, zdrowe jedzenie, papryka, kapusta/fot. Fotolia

Oczyszczanie? Najlepiej cały rok!

Pewnie każdy z Was słyszał o cudownym działaniu głodówek, które mają na celu oczyścić nasz organizm ze zbędnego balastu, jakim są nagromadzone kilogramy oraz toksyny (np. po świętach). 

Szybka utrata kilogramów to jednak równie szybki efekt jo-jo. Nie sztuką jest schudnąć, sztuką jest utrzymać masę ciała, a do tego potrzebujemy zdrowych nawyków żywieniowych.  

Możemy oczyszczać nasz organizm przez cały rok, stosując dietę, czyli racjonalne zbilansowane odżywianie, bogate w składniki odżywcze, witaminy, składniki mineralne oraz błonnik. Specyficzne działanie oczyszczające zawdzięczamy niektórym produktom spożywczym. Jakim?

Oczyszczanie organizmu – jak to zrobić?

Wypróbuj:

  • buraki – znakomite źródło kwasu foliowego, wykazuje działanie obniżające ciśnienie krwi oraz poziom cholesterolu. Sok z buraków jest bogaty w potas, magnez, żelazo i witaminę C. Buraki odkwaszają nasz organizm, zawierają sporo przeciwutleniaczy, często też stosowane jako element wspomagający walkę z nowotworami;
  • owoce i warzywa – szczególnie te o dużej zawartości witamin antyoksydacyjnych A, C, E, których działanie można porównać do odkurzacza. Skutecznie oczyszczają organizm z wolnych rodników. Szczególnie polecane są owoce cytrusowe: grejpfruty, pomarańcze, mandarynki. Pozytywne działanie wykazuje m.in. sok z grejpfruta, który obniża ciśnienie i poziom cholesterolu, ma małą kaloryczność oraz przyśpiesza metabolizm;
  • marchew – regularne spożycie marchewki lub świeżo wyciskanego soku z marchwi dostarcza naszemu organizmowi prawdziwe doładowanie β-karotenu, dzięki czemu możemy cieszyć się sokolim wzrokiem, mocnymi, lśniącymi włosami oraz gładką skórą. Dzięki zawartości błonnika marchew doskonale oczyszcza;
  • sok pomidorowy – ten niskokaloryczny napój jest bogaty w potas, witaminę C oraz likopen, który jako jeden z wielu przeciwutleniaczy doskonale rozprawi się z wolnymi rodnikami. Warto wiedzieć, że likopen jest rozpuszczalny w tłuszczach, więc kilka kropel oliwy z oliwek sprawi, że lepiej go przyswoimy. Warto przygotować sok pomidorowy samodzielnie, gdyż ten dostępny w sklepach obfituje w sól.

Zobacz też: Toksyny w organizmie - co w nas "siedzi"?

Błonnik i sport

Aby oczyścić organizm, warto przy tym jeść dużo błonnika – ta substancja balastowa jest głównym środkiem w walce z nadwagą i otyłością. To dzięki błonnikowi pozbywamy się wielu toksyn, nadmiaru tłuszczu w diecie, usprawniamy trawienie, pozbywamy się zaparć. Dzienne spożycie błonnika powinno wynosić 27-40g/dzień.

Produkty bogate w błonnik to pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa i owoce.

Pamiętajmy też, że nic tak nie przyśpiesza przemiany materii, jak aktywność fizyczna. Co najmniej godzina dziennie przyczyni się do lepszego samopoczucia, spalania kalorii oraz oczyszczania organizmu. 

Zobacz też: Akrylamid - niezwykle toksyczna substancja