Dieta strukturalna - moc ukryta w cytrusach

Cytrusy to najbardziej znana grupa owoców tropikalnych, do których zaliczają się pomarańcze, grejpfruty, cytryny, mandarynki czy limonki. Nie bez powodu soki z pomarańczy czy grejpfruta są bazą zdrowotnych koktajli diety strukturalnej. Cytrusy zawierają dużo witamin, szczególnie witaminy C. Witamina C podnosi odporność organizmu i pomaga uchronić się m.in. przed grypą. Dodatkowo są źródłem składników mineralnych (potasu i wapnia), białka i kwasów organicznych.

Cytrusy

Cytryny - źródło potasu i witaminy C

Właściwości:

  • Mają silne właściwości odkażające, dzięki czemu niszczą bakterie i wirusy, oczyszczają krew i wzmacniają naczynia krwionośne
  • Wykazują działanie przeciwnowotworowe
  • Przeciwdziałają powstawaniu i sprzyjają rozpuszczaniu złogów w drogach żółciowych
  • Sok z cytryny skutecznie walczy z nadwagą, ponieważ pobudza przemianę materii, obniża apetyt i spowalnia przemianę węglowodanów w tłuszcze.

Najlepiej wypijać rano, na czczo, sok z 1-2 cytryn z dodatkiem wody, i jeśli to konieczne, miodu. Taki sok wypity przed posiłkiem poprawia ponadto trawienie i przyswajanie składników pokarmowych, rozpuszcza złogi w tkankach, a także zaspokaja dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę C, jednego z naszych najważniejszych sprzymierzeńców w przeciwdziałaniu procesom starzenia.

Zobacz także: 10 produktów strukturalnych, które oczyszczą organizm z toksyn

Pomarańcze - dostarczają wapń, potas, witaminę C, beta-karoten i kwas foliowy

Właściwości:

  • Mają działanie stymulujące i rozluźniające
  • Skutecznie oczyszczają jelita i pobudzają ich pracę

Grejpfrut - zawiera wapń, magnez i potas oraz witaminy A i C

Właściwości:

  • Pobudza krążenie, wpływa oczyszczająco na krew
  • Łagodzi skutki alergii
  • Pomaga na stawy, dzięki obecności kwasu salicylowego
  • Obniża poziom cholesterolu i powoduje cofanie się zmian miażdżycowych, co związane jest z zawartością pektyn, czyli rozpuszczalnego w wodzie błonnika
  • Czerwona odmiana grejpfruta zawiera silny przeciwutleniacz – likopen, występujący także w pomidorach.

Nie należy spożywać grejpfrutów podczas przyjmowania leków. Substancje zawarte w grejpfrutach zmieniają sposób metabolizowania leków w przewodzie pokarmowym i znacznie zwiększają ich stężenie we krwi. Interakcja z lekami może mieć miejsce nawet wiele godzin po zjedzeniu grejpfruta czy wypiciu soku. Najczęściej interakcje powstają z lekami obniżającymi poziom cholesterolu oraz ciśnienie krwi.

Zobacz także: Czym słodzić na diecie?