Dieta South Beach

Dieta Plaż Południa, czyli dieta South Beach to proponowany przez Arthura Agatsona model żywienia na całe życie. Pozwala na redukcję masy ciała i utrzymanie takiego efektu przez długi czas. Dieta przebiega w trzech fazach, w których ogranicza się lub całkowicie eliminuje produkty spożywcze, będące źródłem „złych” węglowodanów i tłuszczów nasyconych.
/ 02.07.2007 13:08

Dieta Plaż Południa, czyli dieta South Beach to proponowany przez Arthura Agatsona model żywienia na całe życie. Pozwala na redukcję masy ciała i utrzymanie takiego efektu przez długi czas. Dieta przebiega w trzech fazach, w których ogranicza się lub całkowicie eliminuje produkty spożywcze, będące źródłem „złych” węglowodanów i tłuszczów nasyconych.

Do takich węglowodanów, zaliczamy głównie produkty mączne, czyli białe pieczywo i makarony. Wyklucza się również ziemniaki. Tłuszcze nasycone, to tłuszcze zwierzęce, które w nadmiarze szkodzą zdrowiu. Znajdziemy je przede wszystkim w wieprzowinie, słoninie, boczku, kiełbasach, pasztetach i łoju oraz innych tłustych mięsach.

Twórca diety South Beach stawia na produkty białkowe, tłuszcze roślinne – zwłaszcza te, które pochodzą z oliwy z oliwek lub oleju rzepakowego oraz cukry złożone, stopniowo podnoszące poziom glukozy we krwi. Dieta Plaż Południa, nie uwzględnia liczenia kalorii.

Fazy diety South Beach

Pierwsza faza, to coś w rodzaju uderzenia, trwająca około dwa tygodnie. Już w tej fazie można zgubić około 5-6kg. Co istotne – odstawiamy wszystkie pokarmy, zawierające nadmiar tłuszczów zwierzęcych i węglowodanów prostych. Zatem wykluczamy z diety wszelkie tłuste mięsa, nabiał, białe pieczywo, makarony, ziemniaki, słodycze i owoce. Rezygnujemy także z kofeiny, czyli kawy, coli, napojów energetyzujących i herbaty.

Tak drastyczna zmiana dla naszego organizmu, może skutkować pojawieniem się uczucia zmęczenia, braku sił, trudności z koncentracją bólami głowy. Ma to związek z niskim poziomem glukozy we krwi, który podczas pierwszej fazy pojawia się nagle. Dzieje się tak, z powodu zmiany dotychczasowego menu. Na ogół jemy za dużo węglowodanów prostych, podnoszących dość szybko glikemię; proponowane w diecie South Beach węglowodany złożone, doprowadzają do powolnego i stopniowego wzrostu poziomu glukozy we krwi. Taki stan pozwala na dłużej czuć się sytym i zapobiega gwałtownym wahaniom glikemii.

Z powodu wyeliminowania nabiału, może dojść do niedoboru wapnia, który w tym czasie zaleca się uzupełniać preparatami tabletkowymi. W drugiej fazie diety, na ogół mijają nieprzyjemne objawy, a i wdraża się pokarmy nabiałowe.

Produkty spożywcze dozwolone w fazie pierwszej to np.:

  • polędwica i pręga wołowa
  • antrykot cielęcy
  • polędwica wieprzowa
  • pierś z kurczaka lub indyka
  • szynka z indyka – 2 plastry dziennie
  • owoce morza
  • sery i twarożki light
  • brokuły, kalafior, groch, fasola, szparagi, bakłażan, szpinak
  • olej rzepakowy i oliwa z oliwek
  • jajka bez ograniczeń
  • słodycze nie słodzone cukrem – do 75 kalorii na dzień

Zabrania się z kolei spożywać:

  • żeberka wołowe, mostek wołowy
  • żeberka wieprzowe, golonko
  • mięso cielęce z przodu tuszy
  • skrzydełka i udka kurczaka
  • parówki
  • tłuste sery
  • ziemniaki, buraki, kukurydza i marchewka
  • owoce i soki owocowe
  • nabiał
  • alkohol
  • kofeina

Faza druga, to faza dążenie do uzyskania zadowalającej nas masy ciała. Już nie jest tak surowa jak faza pierwsza. Można ją bowiem urozmaicić o nabiał, owoce, pełnoziarniste pieczywo, gorzką czekoladę, płatki śniadaniowe (nie kukurydziane). Faza druga trwa dotąd, dokąd nie uzyskamy satysfakcjonującego wyniku – czyli czas trwania, zależy od nas samych.

Produkty spożywcze dozwolone w drugiej fazie:

  • te same co w pierwszej
  • owoce: grapefruity, brzoskwinie, śliwki, truskawki, czereśnie, winogrona
  • bób, fasolka
  • mleko sojowe light, mleko do 1% tłuszczu, odtłuszczone jogurty
  • pełnoziarniste pieczywo, wafle ryżowe, musli, płatki owsiane
  • odtłuszczony budyń
  • gorzka czekolada
  • czerwone wino

Nadal utrzymuje się zakaz spożywania białego pieczywa, makaronów, płatków kukurydzianych, białego ryżu i dań je zawierających. Nadal nie można przyjmować takich warzyw jak ziemniaki, marchew, buraki i kukurydza. Z owoców wykluczamy banany, arbuzy, ananasy, rodzynki, owoce kandyzowane i w zalewie oraz soki owocowe. Rezygnujemy jeszcze z deserów, dżemów, miodu i lodów.

Faza trzecia, to okres po uzyskaniu oczekiwanej masy ciała. Dzięki poznaniu nowych zasad żywienia i przyjmowania posiłków, można do diety włączać już wszystko, ale z umiarem. Jedynie zwracamy uwagę na to, by przyjmowane przez nas produkty, charakteryzowały się niższym indeksem glikemicznym. Znajdziecie je tutaj: Produkty o niskim indeksie glikemicznym