Ćwicz przynajmniej dwadzieścia minut dziennie

Leczenie wad postawy za pomocą Hatha Jogi

Wady postawy są obecnie jednym z najważniejszych problemów ludzi. Przede wszystkim jednak dzieci w wieku szkolnym narażone są na kłopoty z prawidłową postawą, gdyż ich kości, które dopiero się rozwijają, mogą ulegać zniekształceniu pod wpływem różnych czynników, m.in. zbyt długiego siedzenia przed komputerem.
/ 30.09.2016 15:23
Ćwicz przynajmniej dwadzieścia minut dziennie

Hatha Joga kładzie przede wszystkim nacisk na ćwiczenia fizyczne, które mają na celu rozciągnięcie i uelastycznienie stawów i mięśni całego ciała.

Wady postawy u dzieci

U dzieci okres szybkiego wzrostu przypada w wieku 7-13 lat, wówczas zagrożenie pojawienia się wad postawy jest największe. Najczęściej spotykanymi problemami z kręgosłupem są plecy okrągło-wklęsłe, wklęsłe i okrągłe czy skolioza. Odpowiednia technika ćwiczeń korekcyjnych, może ustrzec dziecko przed stałymi uszkodzeniami, które grozić mogą w ostateczności nawet trwałym kalectwem.

Zobacz także: Joga hormonalna a hatha -joga

Hatha Joga wg metody Swamiego Sivanandy

Sivananda, jeden z najbardziej znanych w Indiach praktyków i propagatorów jogi przedstawił nowy styl życia oparty na pięciu zasadach. Są to:

  1. właściwe ćwiczenia, czyli asany,
  2. właściwe oddychanie czyli pranayama,
  3. właściwa relaksacja, czyli savasana,
  4. właściwa dieta,
  5. pozytywne myślenie.

Z tego najważniejsze dla rozwiązywania wad postaw są trzy pierwsze zasady. Właściwa sesja jogi powinna trwać półtorej godziny i składać się z:

  • krótkiego relaksu początkowego,
  • rozgrzewki w postaci Powitania Słońca,
  • ćwiczeń oddechowych,
  • stałej kombinacji 12 asan, które rozciągają mięśnie i rozwijają stawy.

Zbawienny wpływ asan

Na Hatha Jogę składają się przeróżne asany, z których duża część skierowana jest na poprawę ruchomości stawów biodrowych i kolanowych oraz na wady postawy. Wśród nich można wyróżnić, m.in.:

  • pozycję drzewo – która wydłuża kręgosłup i wpływa pozytywnie na wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych, tym samym jest zalecana przez wszystkich wadach postawy z wyjątkiem kolan szpotawych,
  • pozycję kija – która wydłuża kręgosłup, wzmacnia mięśnie grzbietowe, kolanowe i udowe; wskazana przy wszystkich wadach postawy, z wyjątkiem pleców płaskich,
  • powitanie słońca – sekwencja ćwiczeń, które zwiększają ruchomość kręgosłupa w pozycji strzałkowej oraz wzmacniają mięśnie nóg i ramion.

Zobacz także: Co to jest metoda McKenziego