Teoria latania – prawa fizyki kitesurfingowca

Kitesurfing. Fot. Fotolia/Edipresse fot. Fotolia
Dlaczego latawiec lata? Zasada lotu latawca kitesurfingowego opiera się na tym samym prawie fizyki, co lot samolotu. Prawo Bernoullego w jasny sposób określa dlaczego latawiec unosi się w powietrzu.
Kitesurfing. Fot. Fotolia/Edipresse fot. Fotolia

Chcąc zrozumieć dlaczego latawiec lata, powinniśmy zrozumieć prawo Bernoullego. W skrócie – polega ono na tym, że wraz ze wzrostem prędkości lotu latawca, wiatr opływający czaszę, natrafiając na krawędź natarcia latawca – rozdziela się i opływa latawiec zgodnie z jego profilem, zarówno „od góry”, jak i „od dołu”. Ponieważ przepływ powietrza znajdującego się „nad” latawcem trwa dłużej, niż przepływ powietrza znajdującego się „pod” nim  – a przepływające powietrze z „nad” i z „pod” latawca musi pokonać te samą drogę w tym samym czasie – górny przepływ powietrza – przyspiesza.

Powoduje to wystąpienie różnicy ciśnień – pod latawcem ciśnienie jest wyższe, niż nad nim. Różnica ciśnień powoduje, że latawiec jest „wypychany” do góry – w wyniku czego powstaje tzw. siła nośna, która unosi latawiec.

Czynniki wpływające na siłę nośną

To, jaka jest siła nośna latawca, zależy od czterech czynników: prędkości wiatru, siły grawitacji, profilu latawca i kąta natarcia.

Prędkość wiatru – im jest większa, tym większa jest różnica ciśnień wytwarzana „pod” i „nad” czaszą latawca. Im większa jest różnica ciśnień, tym większa jest siła nośna latawca. W praktyce przekłada się to na to, że latawiec tym lepiej będzie się startował, im wiatr będzie większy.

Siła grawitacji – to ta sama grawitacja, dzięki której stąpamy po ziemi. Jak siła grawitacji wpływa na lot latawca? Otóż, im obiekt, za pomocą którego planujemy się wznosić jest cięższy (w tym przypadku latawiec) – tym większa potrzebna jest siła nośna, aby mógł wznieść się w powietrze. Z tego właśnie powodu, kupując sprzęt do kitesurfingu, warto zwrócić uwagę na jego masę – i wybrać ten lżejszy.

Profil latawca – kształt profilu latawca ma duży wpływ na to, w jaki sposób opływa go powietrze, a co za tym idzie, jak wytwarzana jest siła nośna. Im lepszy jest profil latawca – tym szybciej on startuje. Im mniej przeszkód ma do pokonania powietrze opływające latawiec, tym lepsze są jego właściwości lotne.

Kąt natarcia –  kątem natarcia nazywamy kąt zawarty pomiędzy strugą powietrza nacierającą na krawędź latawca, a cięciwą jego profilu. W kitesurfingu kąt natarcia zależy od tego, w jaki sposób sterujemy latawcem. Kąt natarcia możemy zmieniać za pomocą linek doczepionych do latawca oraz ustawienia baru podczas pływania. Zmieniając kąt natarcia podczas pływania, kitesurfer może zmieniać siłę nośną oraz siłę ciągu.

Zobacz także: Napompowany latawiec - przenoszenie i odpalanie w wodzie

Redakcja poleca

REKLAMA