Rozciąganie ciała - czy jest potrzebne fot. Fotolia

Rozciąganie ciała - czy jest potrzebne

Pewnie nieraz słyszałaś, że 10-minutowy streching jest absolutnie konieczny po każdym treningu. Ale czy faktycznie tak jest...?
Agata Bernaciak / 05.01.2016 05:24
Rozciąganie ciała - czy jest potrzebne fot. Fotolia

Zdaniem większości trenerów rozciąganie powinno znaleźć się w harmonogramie każdego treningu. Są jednak i tacy, którzy uważają, że to strata czasu. Kogo słuchać? Sprawdź!

Dlaczego większość trenerów twierdzi, że powinniśmy się rozciągać?

Ich odpowiedzi są proste - bo streching zapobiega kontuzjom, rozgrzewa mięśnie, chroni przed pojawieniem się zakwasów. Prawda niestety jednak jest zgoła inna...

Otóż okazuje się, że rozciąganie i utrzymywanie pozycji rozciągających WCALE nie rozgrzewa mięśni, bo nie podnosi temperatury naszego ciała. Wyniki przeróżnych badań dowodzą również, że rozciąganie w ogóle nie zmniejsza ryzyka kontuzji i bólu występującego po treningach.

Zdarza ci się, że nie dosięgasz miejsca na plecach, w którym właśnie coś cię zaswędziało? A może podczas jazdy na nartach dziękujesz Bogu, że dzięki treningowi przywodzicieli ominęłaś przeszkodę? Takie przykłady pokazują, że warto trenować gibkość. Ale nie musisz być w takiej formie, jak zawodowe gimnastyczki!

Dlaczego zatem wszyscy chcą być rozciągnięci?

Dziś wszechobecna chęć bycia rozciągniętym tak naprawdę jest raczej kwestią mody, niż walką o  nabycie umiejętności podyktowanej realnymi potrzebami.

Rozciągać się czy nie?

Podczas treningów warto uważać, by... nie przesadzić. Okazuje się, że streching statyczny zmniejsza siłę mięśni a tym samym sprawia, że - jeśli rozciągasz się przed treningiem - ćwiczenia są zdecydowanie mniej efektywne.

Dlatego radzimy: rozciągaj się dla przyjemności i pamiętaj, by robić to na koniec treningu. I nie daj sobie wmówić, że im bardziej będziesz rozciągnięta, tym lepiej! Przeciwnie: zdrowiej jest być nieco mniej rozciągniętym, bo skrajna gibkość może osłabić stabilność stawów!

Dowiedz się więcej: